Page 143 - kdk-sempozyum-1
P. 143
SONUÇ
Anayasamız ile öngörülen ve bizim için oldukça yeni, Avrupa ülkeleri için ise
eski bu kurumun yerleşmesi veya pratik yararı; yargı yerlerinde dava açmanın
masraflı olması ve sonuca ulaşmanın zaman alması, kaldı ki davanın kaybedilme
ihtimalinin bulunması karşısında mutlak olmasa da basit ve masrafsız olanın iş-
letilmesidir.
Bizce oldukça önemli bir yan ise hukuka uygunluk denetimin yanı sıra yerindelik
denetimi yapabilmesidir.
Bunlarla birlikte Kamu Denetçiliği Kurumu için örnek aldığımız Ombudsmanın,
idarenin yanı sıra adalet sisteminin yargılama faaliyeti kapsamında olmayan idari
faaliyetlerini de denetleyebilmesi kişi özgürlükleriyle ilgili olarak faydalı görül-
mektedir.
Adalet sistemini denetleyebilme yetkisi, Kamu Denetçiliği Kurumu’nun etkinliği
konusunda oldukça önemli bir yetki olmaktadır.
Yine, bu yetkisini meclisten alması, yasama, yürütme, yargı erkleri arasındaki
dengenin sağlanmasına da katkı sunabilecektir.
Kurumun başarı ve etkinliği, prestijine, duyulan güvene, yürütme organı ve baskı
grupları üzerindeki otoritesine, iş disiplini ile uyguladığı usule de bağlı olmakta-
dır.
Ayrıca Meclisin toplumdaki saygınlığı da Kamu Denetçiliği Kurumu’nun başarı-
sında etkili olacaktır.
Sonuç olarak, Kamu Denetçiliği Kurumu’nun “Hukuk Devleti İlkesi”nden “Huku-
kun Üstünlüğü İlkesi”ne geçişte çok önemli katkı sunacağı ve birey odaklı idari
uygulamalar için iyi bir pratik oluşturacağını düşünmekteyiz. I. Uluslararası Kamu Denetçiliği (Ombudsmanlık) Sempozyumu
Bütün bunlara ilave olarak, hukukun üstünlüğü ilkesinin, yerleşmiş hukuk devleti
ilkesi üzerine inşa olunması şüphesiz zor bir süreçtir.
Samimi olmak, bu uzun soluklu maratonu koşmak için zorunluluktur.
Bariyerlerin bulunması, koşuya engel olmamalıdır.
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU 143