Page 139 - kdk-sempozyum-1
P. 139

yalara erişimi de mümkündür. Dolayısıyla bunun bilincinde olarak hareket etmek
          ve çok dikkatli bir şekilde karar vermek zorundadır.”  46

          Bunlarla birlikte gündeme getirilmesini elzem gördüğümüz;

          “…..İdari Usul Yasası sayesinde, idarenin işlemlerini üretirken izleyeceği bir yasa
          metni  bulunacağından  idare,  işlemlerini  bu  yasaya  uygun  olarak  tesis  etmek
          zorunluluğunda  kalacak  ve  hukuka  uygunluğu  büyük  ölçüde  kendisi  sağlamış
          olacaktır. Ayrıca takdir yetkisi ve yerindelik gibi soyut konular da açıklığa ka-
          vuşturulacağından idari yargı yerleri kendi kendilerini sınırlama durumunda kal-
          mayacaksa,  hukuka  uygunluk,  tabiri  yerindeyse  kaynakta  gerçekleştirilecek  ve
          idari yargı yerlerinin iş yükü hafifleyecektir.”   diyebiliriz.
                                                47
          İşte, Kamu Denetçiliği Kurumu uygulamaya getirilmişken idari usul yasasının da
          hazırlıkları yapılıp yasallaştırılması sağlanmalıdır.

          Zira  gerek  idareciler  gerekse  idarecilere  önerilerde  bulunma  yetkisi  verecek
          kamu denetçileri idari usul yasasının bağlayıcılığını önceden bilmelerinde fayda
          görmekteyiz.

          Bunların yanı sıra Yasa hakkındaki düşünce ve önerilerimize gelince;

          2709 Kanun numaralı 1982 Anayasası Devleti birincil tutan hükümler içermekte-
          dir.

          Bu yolda  “Hukuk Devleti İlkesi”  bünyesine alınmış ve işlenmiştir.

          Ancak,  çok  yakın  bir  zamanda  gündemimize  gelen  07/05/2010  kabul  ve
          12/09/2010 referandum tarihli ve 5982 sayılı kanun ile yapılan Anayasa deği-
          şikliği, Hukuk Devleti İlkesinden kısmen ayrılma yolunda çok önemli bir katkı
          olmuştur.                                                                  I. Uluslararası Kamu Denetçiliği (Ombudsmanlık) Sempozyumu

          Bunun anlamı,  Devletten ziyade bireyi birincil gören anlayışın egemen kılınması
          uğraşısıdır.

          Artık, bireyden kalkılarak Devlete varılması adımı atılmış  “Hukukun Üstünlüğü
          İlkesi”nin egemen tutulması samimiyeti test edilmeye başlanılmıştır.

          46. GIL-ROBLES, Agm., s.76
          47. DEMİRKOL, Selami., “İdari Usul Yasası Oluşturulması Gereği- İdarenin Yargısal Denetiminde Etkinliğin Sağlan-
          ması Yolunda Somut Bir Öneri”, İstanbul Barosu Dergisi , C.70 , S.4-5-6 , Nisan-Mayıs-Haziran 1996, s.208

          KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU                                                   139
   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144