Page 140 - kdk-sempozyum-1
P. 140
Anayasa değişikliği ile getirilen diğer düzenlemelerin bu amaca yararı tartışılmaz
olmakla birlikte, biz bu çalışmada “Kamu Denetçiliği Kurumu” ile ilgili çok önem-
li 74. madde eklemesini ve değişikliğini öne çıkaracağız.
Anayasa değişikliği ile getirilen;
• Herkesin Kamu Denetçiliği ’ne başvuru hakkına sahip olması,
• Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı’na bağlı kılınması,
• İdarenin işleyişiyle ilgili şikâyetleri incelemesi,
• Başdenetçinin TBMM tarafından gizli oyla ve dört yıllık süre için seçilmesi,
• Kamu Denetçiliği Kurumu’nun kanunla düzenlenmesi gerektiği, hususlarını
olumlu bulduğumuzu belirtelim.
Fakat Yasada, Kamu Başdenetçisi kararlarına ve karar sonrası yapılacak uygula-
ma, işlem veya eylemine dava açılıp açılamayacağına dair irade yansıtılmamasını
eksik bulduğumuzu belirtelim.
Nitekim Anayasa Mahkemesi’nin 5548 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanu-
nu’nu iptal eden Anayasa Mahkemesi’nin 25/12/2008 günlü ve E:2006/140,
K:2008/185 sayılı karar ( 04/04/2009 günlü ve 27190 sayılı Resmi Gazete ) ge-
rekçesi ile Anayasa değişikliği ve nitekim 6328 sayılı Yasa’ nın birlikte okunarak
I. Uluslararası Kamu Denetçiliği (Ombudsmanlık) Sempozyumu
hukukçuların tartışmasına sunulması gerekmektedir.
Bunların ardından; Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun, Kamu Başdenetçisi ka-
rarlarının etkinliğinin sağlanması ve yargıyla ilişkisi bağlamında ilgili düzenleme-
lerini incelediğimizde;
“Amaç” Başlıklı 1. Maddesi;
İdarenin her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışlarını, adalet anlayışı
içinde, insan haklarına saygılı, hukuka ve hakkaniyete uygunluk yönlerinden in-
celemek, araştırmak ve idareye önerilerde bulunmak üzere… düzenlemesi yer
almıştır.
Kamu Denetçiliği Kurumu (KDK)’ nun denetim yetki alanı belirlenirken yargı ile
olan ilişkisi bağlamında “yerindelik denetimi” de yapabileceği belirtilmelidir.
140 KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU