Page 83 - kdk-sempozyum-1
P. 83

Bu başvuruların hemen hemen hepsinde Kamu Denetçiliği Kurumu’nun araya gir-
          mesiyle uzlaşma sağlanmış ve karar verilmesine yer olmadığına karar verilmiştir.

          Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi’nin aynı tarih ve saate iki ayrı sınav koy-
          ması nedeniyle her ikisine de girmek isteyen başvuru sahibi bu iki sınavın fark-
          lı tarihlerde yapılmasını talep etmektedir. Kamu Denetçiliği Kurumu iki sınavın
          aynı gün ve saatte yapılması yönündeki idarî işlemi hukuka uygunluk yanında
          hakkaniyete uygunluk açısından değerlendirmiş, eğitim hakkı üzerinde durmuş
          ve sınav tarihini değiştirmeyen Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi’ne sınavın
          farklı günlere konması için tavsiyede bulunma kararı vermiştir.  52
          Görüleceği üzere insanları esas olarak mutsuz eden; yalnızca hükümetlerin al-
          dığı köprü, baraj, termik santral yapımı gibi bütün ülkeyi ilgilendiren önemli ka-
          rarlar değildir. Günlük hayatta çalışırken, iş takip ederken, bir eğitim kurumuna
          kayıt yaptırırken karşılaştıkları, idare için belki önemsiz, ama kendileri için önemli
          olaylardır.

          Kamu Denetçiliği Kurumu’na başvurunun, idarî dava açma süresini durduracağına
          dair hüküm de eleştirilmekte, durdurmaması gerektiğinin daha doğru olacağı ifa-
          de edilmektedir  . Önce kamu denetçisine başvurup sonra dava açtığında, Kamu
                        53
          Denetçiliği Kurumu’ndan bir çözüm elde ederse, davasından feragat edip işini
          bitireceği, davanın konusuz kalacağı veya çözüm geciktiğinde kamu denetçisi ne
          karar verirse versin,  idarî yargıdan çıkan nihaî karara uyacağı ifade edilmektedir.  54

          Ombudsman uyarılarının idare üzerinde etkili olmasının iki nedeni vardır:  55

          Öncelikle idare; Ombudsmanın önerilerine uymayacağı zaman gerekçe göster-
          mek zorundadır. Sonra da Ombudsman idarenin davranışlarını hem kamuoyuna
          istediği zaman açıklayabilmekte, hem de parlamentoya sunacağı raporda belirt-
          mektedir.                                                                  I. Uluslararası Kamu Denetçiliği (Ombudsmanlık) Sempozyumu

          kavuşturulduğu cihetle) karar verilmesine yer olmadığı” yönündeki kararı için bkz. http://www.ombudsman.gov.tr/
          contents/files/pdf/03%202013%20255%20NO%27LU%20.pdf.
          52. T.C. Kamu Denetçiliği Kurumu’nun “karar verilmesine yer olmadığına” dair Şikâyet No:02-2013/101, Ka-
          rar:2013/01 sayılı “Tavsiye kararı” için bkz. http://www.ombudsman.gov.tr/contents/files/pdf/20131_sayilikarar.pdf.
          53. ÇETİNKAYA, Ender: 10-11 Aralık 2004 yılında TBMM İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu tarafından İstan-
          bul’da düzenlenen “Ombudsmanlık Kurumunun Oluşturulması” konulu Uluslararası Ombudsmanlık Konferansında
          yapmış olduğu konuşma, s.31, TBMM Tutanak Müdürlüğü, Komisyon: İ.H.K. ; HONDU, Selçuk: agk., s.30; TÜRK,
          Hikmet Sami: agk., s.27.
          54. HONDU, Selçuk: agk., s.30-31.
          55. TÜRK, Hikmet Sami: agk., s.48.

          KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU                                                   83
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88