Page 81 - kdk-sempozyum-1
P. 81
İlgilisi; mahkeme kararlarının idare tarafından hiç yerine getirilmemesini veya geç
yerine getirilmesini, sebepsiz olarak bekletilip 30. günde uygulanmasını da Om-
budsmana şikâyet etmelidir.
F. Kamu Denetçiliği Kurumu’nun Görev Alanı Açısından İdare ve
Etik Davranış
İdare on kişiyle ilgili olarak aynı hukuka aykırı işlemi yapmıştır, birisi dava açıp
kazandığı zaman idare işlemini sadece bu kişi için düzeltmekte, diğerlerinin de
dava açmasını beklemektedir. Hâlbuki idare ortada da emsal karar bulunduğuna
göre bu yargı kararının sonucunu diğer hepsi için de uygulamalıdır. Bazıları ba-
zen bir gün hatta bir saat için dava açma sürelerini kaçırdıklarında usûl hukuku
yönünden ret kararı verildiğinde mağdur olurlar. Bu gibi konuları çözmek için
Ombudsmana ihtiyaç vardır. 44
Kamu denetçisi ortada mevcut iptal edilmiş hukuka aykırı idarî işlemi dava açma-
yan veya açamayanlar bakımından dikkate alınması için idareye tavsiye etmelidir.
IV-SONUÇ
Şimdi adliyelerde yaşanan bazı olayları size aktararak Ombudsman nerelerde
önemli olduğunun anlaşılması bakımından bu tutum ve davranışlara dikkatinizi
çekmek istiyorum:
Cinsel suçlarda, tecavüz vakalarında – duruşmalar alenî yapılmasa bile- o fizikî
ortam, mağdur olan çocuğun veya kadının veya erkeğin mağduriyetini arttıran
bir ortam olabilir.
Tıbbî muayenenin yapılış şeklinin belli şartlarının olması gerekir. Oradaki görev-
lilerin mağdur kişiyi incitmeme, mevcut travmasını daha da arttırmama kaygısı
içinde olmaları gerekir; uzmanlar odadaki ışığın derecesinin, odadaki duvarların I. Uluslararası Kamu Denetçiliği (Ombudsmanlık) Sempozyumu
renklerinin, orada bulunan objelerin türünün bile mağdur üzerinde olayın etkisi-
ni arttırıcı faktör olacağını ifade etmektedirler.
45
44. TOPALOĞLU, Nur Doğan: 10-11 Aralık 2004 yılında TBMM İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu tarafından
İstanbul’da düzenlenen “Ombudsmanlık Kurumunun Oluşturulması” konulu Uluslararası Ombudsmanlık Konfe-
ransında yapmış olduğu konuşma, s. 64, TBMM Tutanak Müdürlüğü, Komisyon: İ.H.K.; ODYAKMAZ, Zehra-O-
ğuzhan GÜZEL: “İdarenin Uygulamaları Bakımından İdare, Etik ve Ahlâk”, agm., s.63-105; ODYAKMAZ, Zehra-O-
ğuzhan GÜZEL: “Administration and Morality”, agm., s.189-210.
45. 10-11 Aralık 2004 tarihinde TBMM İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu tarafından İstanbul’da düzenlenen
“Ombudsmanlık Kurumunun Oluşturulması” konulu Uluslararası Ombudsmanlık Konferansında yapılan katkı ko-
nuşmalarından, s. 58, TBMM Tutanak Müdürlüğü, Komisyon: İ.H.K..
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU 81