Page 114 - kdk-sempozyum-3
P. 114
olduklarıydı çünkü eğer aldıkları hizmeti şikâyet ederlerse, şikâyette
bulundukları için cezalandırılacaklarını ve hizmeti tekrar alamayacak-
larını düşünmekteydiler. Biz de araştırmalarımız neticesinde, şikâyette
bulundukları için personel tarafından eleştirilmiş olan kimseler oldu-
ğuna yönelik bazı durumlarla karşılaştık. Dolayısıyla çok detaylı deği-
şim tavsiyeleri içeren sıkı taahhütler aldık ancak bunun yanında sağlık
hizmetleri sunan kuruma bu hususları ne şekilde değiştireceklerine
dair detayları içeren bir eylem planı yapmaları gerektiğini belirttik. Bu
kurumlar, yeni şikâyet formları oluşturmak zorunda kaldılar. Yeni bir
şikâyet sistemini uygulamaya koydular ve bir yıl sonra, üzerinde an-
laşılan hususlardaki uygulama planlarının gerçekleştirilip gerçekleşti-
rilmediğini görmek için tekrar bir denetim yapacağız çünkü bazen siz
her ne kadar tavsiyelerde bulunsanız ve insanlar da her ne kadar bu
tavsiyelerinize uysa da, istenilen sonuçları yine de alamayabilirsiniz.
Bizler, sadece insanların bizim onlara söylediklerimizi yapıp yapmadık-
larına değil, onlardan yapmalarını istediğimiz şeylerin işe yarayıp yara-
madığına da bakmaktayız. Eğer işe yaramıyor ise, bu durumda tavsiye
verdiğimiz kişilerden, bu hususlarda değişikliğe gitmelerini istiyoruz.
Dolayısı ile bana göre tüm kültürde şikâyetler ile ilgilenme hususunda
çok büyük bir değişiklik gerçekleşebilmesini sağladık. Şu an, İrlanda’da-
ki her bir hastanenin şikâyet ofislerini doğru şekilde tanımlayabilmiş
durumdayız. Öncesinde, bu iş birilerinin diğer işlerinin yanında yaptık-
ları bir şeydi. Şu an formlarımız, el ilanlarımız ve posterlerimiz mevcut,
internet sitelerinde yer verilen insanlara benim ofisime gelme hakla-
rının olduğunu anlatan standart bir metnimiz var. Dolayısı ile oldukça
enteresan bir deneyimdi.
Belirtmek istediğim bir diğer husus da re’sen incelemeler yaptığınızda,
ofisinizin birçok kaynağını kullanırlar. Benim ofisim de başka herhangi
birinin ofisinden daha farklı değil ve ekstra kaynaklarımız olmadığı için,
re’sen yapılacak incelemelerde konu başlıklarını belirlerken çok dikkat-
li olmalıyız. Aradığımız şey de durumları dolayısı ile kamu hizmetlerine
büyük bir bağımlılıkları olan ve bu hizmetleri şikâyet etmekten çekinen,
bunda zorluk yaşayan kimseler. Dolayısı ile önümüzdeki dönemde ger-
çekleştireceğimiz re’sen yapılan incelemelerin iki alanı olarak: zihinsel
engelliliği olan insanlara verilen ya da evsiz kimselere verilen hizmet-
leri seçtik. Nedeni ise, bu hususlar üzerinde en büyük etkiyi sağlamak
için oldukça uzun ve çok düşünmemiz gerekmesidir. Gücümüzün,
bizi şikâyetlerin bize ulaşamadığı yerlere nasıl ulaştıracağını bulacak
112 | III. ULUSLARARASI OMBUDSMANLIK SEMPOZYUMU