Page 114 - kdk-sempozyum-3
P. 114

olduklarıydı  çünkü  eğer  aldıkları  hizmeti  şikâyet  ederlerse,  şikâyette
               bulundukları için cezalandırılacaklarını ve hizmeti tekrar alamayacak-
               larını düşünmekteydiler. Biz de araştırmalarımız neticesinde, şikâyette
               bulundukları için personel tarafından eleştirilmiş olan kimseler oldu-
               ğuna yönelik bazı durumlarla karşılaştık. Dolayısıyla çok detaylı deği-
               şim tavsiyeleri içeren sıkı taahhütler aldık ancak bunun yanında sağlık
               hizmetleri  sunan  kuruma  bu  hususları  ne  şekilde  değiştireceklerine
               dair detayları içeren bir eylem planı yapmaları gerektiğini belirttik. Bu
               kurumlar, yeni şikâyet formları oluşturmak zorunda kaldılar. Yeni bir
               şikâyet sistemini uygulamaya koydular ve bir yıl sonra, üzerinde an-
               laşılan hususlardaki uygulama planlarının gerçekleştirilip gerçekleşti-
               rilmediğini görmek için tekrar bir denetim yapacağız çünkü bazen siz
               her ne kadar tavsiyelerde bulunsanız ve insanlar da her ne kadar bu
               tavsiyelerinize  uysa  da,  istenilen  sonuçları  yine  de  alamayabilirsiniz.
               Bizler, sadece insanların bizim onlara söylediklerimizi yapıp yapmadık-
               larına değil, onlardan yapmalarını istediğimiz şeylerin işe yarayıp yara-
               madığına da bakmaktayız. Eğer işe yaramıyor ise, bu durumda tavsiye
               verdiğimiz kişilerden, bu hususlarda değişikliğe gitmelerini istiyoruz.
               Dolayısı ile bana göre tüm kültürde şikâyetler ile ilgilenme hususunda
               çok büyük bir değişiklik gerçekleşebilmesini sağladık. Şu an, İrlanda’da-
               ki her bir hastanenin şikâyet ofislerini doğru şekilde tanımlayabilmiş
               durumdayız. Öncesinde, bu iş birilerinin diğer işlerinin yanında yaptık-
               ları bir şeydi. Şu an formlarımız, el ilanlarımız ve posterlerimiz mevcut,
               internet sitelerinde yer verilen insanlara benim ofisime gelme hakla-
               rının olduğunu anlatan standart bir metnimiz var. Dolayısı ile oldukça
               enteresan bir deneyimdi.
               Belirtmek istediğim bir diğer husus da re’sen incelemeler yaptığınızda,
               ofisinizin birçok kaynağını kullanırlar. Benim ofisim de başka herhangi
               birinin ofisinden daha farklı değil ve ekstra kaynaklarımız olmadığı için,
               re’sen yapılacak incelemelerde konu başlıklarını belirlerken çok dikkat-
               li olmalıyız. Aradığımız şey de durumları dolayısı ile kamu hizmetlerine
               büyük bir bağımlılıkları olan ve bu hizmetleri şikâyet etmekten çekinen,
               bunda zorluk yaşayan kimseler. Dolayısı ile önümüzdeki dönemde ger-
               çekleştireceğimiz re’sen yapılan incelemelerin iki alanı olarak: zihinsel
               engelliliği olan insanlara verilen ya da evsiz kimselere verilen hizmet-
               leri seçtik. Nedeni ise, bu hususlar üzerinde en büyük etkiyi sağlamak
               için  oldukça  uzun  ve  çok  düşünmemiz  gerekmesidir.  Gücümüzün,
               bizi şikâyetlerin bize ulaşamadığı yerlere nasıl ulaştıracağını bulacak


          112        |  III. ULUSLARARASI OMBUDSMANLIK SEMPOZYUMU
   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119