Page 110 - kdk-sempozyum-3
P. 110
uyumluluğu kritik önemdedir, ancak panelimizin başlıklarından biri de
kapsama ilişkin olacaksa ve tavsiyeler izlenecek olursa, size tavsiyem, om-
budsmanın etkinliğinin ölçülmesine ilişkin yaklaşımlardan biri olarak da
uyumluluk raporuna bakmanız olur. Ancak aynı zamanda memnun olun-
mayan ombudsmanlık da şu anlama gelmektedir; siz tavsiyelerinizi sundu-
nuz ancak sonrasında bunları unuttunuz ise, bu durumda kurumunuzun
hizmetlerini doğru şekilde sunmamaktasınız demektir. Bunu doğru şekilde
yapmanın yolu, yönetimin sizin tavsiyeniz ile ne yaptığını takip edebilmek
açısından kayıt altına almak ve ardından da yıllık bazda bir beyan düzen-
lemek ve yönetimin kabul ettiği tavsiyeleri içeren bir rapor hazırlamaktır.
Bu sayede uyumun yüksek ya da düşük olduğu yerlerin neler olduğuna
dair elinizde güçlü bir kanıt bulunmuş olur ve bu sayede ortak çalışma ve
uyum konusunda yönetim ile yeterli derecede işbirliği veya uyum eksikliği
hissettiğiniz alanlarda anlamlı tartışmalar gerçekleştirebilirsiniz.
Hepimizin de bildiği gibi ombudsmanlığın en büyük zorluğu yönetim
ile kanalları açık tutmak ve yapılan tavsiyelere ilişkin fikirlerin yönetim
tarafından benimsenmesinin ne şekilde sağlanabileceğini bulmaktır.
Ombudsmanın görevini heyecanlı kılan şey pek tabi ki sadece fikirlerini ya-
zıp evine gitmesi ve rahat bir uyku çekmesi değildir. Ombudsmanlık daha
çok yönetim ile ikna edici bir şekilde çalışabilmek ya da durumu bir baş-
ka şekilde ortaya koymak gerektiğinde, meseleyi yönetimin hayır demesini
neredeyse imkânsız kılacak şekilde güçlü ve tam şekilde ortaya koymaktır.
Çünkü kanunsuz şekilde, yönetim ve devlet verilen tavsiyeyi reddetme hak-
kına sahiptir ve bu nedenle de ombudsmanlar bağlayıcı kararlar aldıracak
tavsiyelerde bulunmazlar; ancak, bence tam da bu nedenle ombudsmanın
ahlaki otoritesi devreye girer ki bu ahlaki otorite ombudsman tarafından
rapor sunarken, uyumluluk durumunu gözlemlerken ya da bir diyaloğa gi-
rerken, kanalları açık tutarken bir yandan kanunları bir yandan da hakka-
niyeti sağlarken her zaman için muhafaza edilmelidir ve Sayın Gülan sizin
de bahsettiğiniz ombudsmanın pratik çözümler ortaya koymaya çalışması
ancak pratik çözümlerin adil çözümler bulunmasına yönelik çabalara iliş-
kin fikrin tümünü örtmesi durumunda sıklıkla yasaları tehdit eder ve siz de
özetle yönetimle ilişkilerin bu çok önemli noktalarına ilişkin bazı hususları
net olarak vurguladınız.
Bunu belirttikten sonra, sanırım panelistlerimizin sunumlarını noktalamış
bulunuyoruz ve tartışma bölümüne geçebiliriz. Oldukça bol vaktimiz var,
dolayısı ile sorularınızın tümünü almaya çalışacağım. Söz almak isterseniz
108 | III. ULUSLARARASI OMBUDSMANLIK SEMPOZYUMU