Page 110 - kdk-sempozyum-3
P. 110

uyumluluğu  kritik  önemdedir,  ancak  panelimizin  başlıklarından  biri  de
               kapsama ilişkin olacaksa ve tavsiyeler izlenecek olursa, size tavsiyem, om-
               budsmanın etkinliğinin ölçülmesine ilişkin yaklaşımlardan biri olarak da
               uyumluluk raporuna bakmanız olur. Ancak aynı zamanda memnun olun-
               mayan ombudsmanlık da şu anlama gelmektedir; siz tavsiyelerinizi sundu-
               nuz ancak sonrasında bunları unuttunuz ise, bu durumda kurumunuzun
               hizmetlerini doğru şekilde sunmamaktasınız demektir. Bunu doğru şekilde
               yapmanın yolu, yönetimin sizin tavsiyeniz ile ne yaptığını takip edebilmek
               açısından kayıt altına almak ve ardından da yıllık bazda bir beyan düzen-
               lemek ve yönetimin kabul ettiği tavsiyeleri içeren bir rapor hazırlamaktır.
               Bu sayede uyumun yüksek ya da düşük olduğu yerlerin neler olduğuna
               dair elinizde güçlü bir kanıt bulunmuş olur ve bu sayede ortak çalışma ve
               uyum konusunda yönetim ile yeterli derecede işbirliği veya uyum eksikliği
               hissettiğiniz alanlarda anlamlı tartışmalar gerçekleştirebilirsiniz.
               Hepimizin  de  bildiği  gibi  ombudsmanlığın  en  büyük  zorluğu  yönetim
               ile  kanalları  açık  tutmak  ve  yapılan  tavsiyelere  ilişkin  fikirlerin  yönetim
               tarafından  benimsenmesinin  ne  şekilde  sağlanabileceğini  bulmaktır.
               Ombudsmanın görevini heyecanlı kılan şey pek tabi ki sadece fikirlerini ya-
               zıp evine gitmesi ve rahat bir uyku çekmesi değildir. Ombudsmanlık daha
               çok yönetim ile ikna edici bir şekilde çalışabilmek ya da durumu bir baş-
               ka şekilde ortaya koymak gerektiğinde, meseleyi yönetimin hayır demesini
               neredeyse imkânsız kılacak şekilde güçlü ve tam şekilde ortaya koymaktır.
               Çünkü kanunsuz şekilde, yönetim ve devlet verilen tavsiyeyi reddetme hak-
               kına sahiptir ve bu nedenle de ombudsmanlar bağlayıcı kararlar aldıracak
               tavsiyelerde bulunmazlar; ancak, bence tam da bu nedenle ombudsmanın
               ahlaki otoritesi devreye girer ki bu ahlaki otorite ombudsman tarafından
               rapor sunarken, uyumluluk durumunu gözlemlerken ya da bir diyaloğa gi-
               rerken, kanalları açık tutarken bir yandan kanunları bir yandan da hakka-
               niyeti sağlarken her zaman için muhafaza edilmelidir ve Sayın Gülan sizin
               de bahsettiğiniz ombudsmanın pratik çözümler ortaya koymaya çalışması
               ancak pratik çözümlerin adil çözümler bulunmasına yönelik çabalara iliş-
               kin fikrin tümünü örtmesi durumunda sıklıkla yasaları tehdit eder ve siz de
               özetle yönetimle ilişkilerin bu çok önemli noktalarına ilişkin bazı hususları
               net olarak vurguladınız.

               Bunu belirttikten sonra, sanırım panelistlerimizin sunumlarını noktalamış
               bulunuyoruz ve tartışma bölümüne geçebiliriz. Oldukça bol vaktimiz var,
               dolayısı ile sorularınızın tümünü almaya çalışacağım. Söz almak isterseniz


          108        |  III. ULUSLARARASI OMBUDSMANLIK SEMPOZYUMU
   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115