Page 113 - kdk-sempozyum-3
P. 113
yetkisini hangi durumlarda kullanması, hangi metotları izlemesi gerek-
tiği konusundaki düşüncelerini merak ediyorum.
Teşekkür ediyorum.
PETER TYNDALL (İrlanda Ombudsmanı) III. ULUSLARARASI OMBUDSMANLIK SEMPOZYUMU
Teşekkürler, bildirilen sorunun adı “Learning to Get Better” (Daha İyi
Olmayı Öğrenmek) idi ve halen @ombudsman.ioi. web sitesinde mev-
cuttur. Buna baktık çünkü ben bundan önce Galler’de ombudsmandım
ve İrlanda kamu sağlığı hizmetlerine ilişkin aldığım şikayetlerin sayı-
sı bana diğer ombudsman ile kıyasladığımda az geldi. Karşılaştırmalı
olarak bakmak, her ne kadar zor olsa da, insanların şikâyette bulun-
mama nedenlerinin yerel hastaneden ya da doktordan bana yönlendi-
rilmemiş olmaları olduğunu ve süreç nedeni ile insanların bıkkınlaşmış
olduklarını gördük. Normalde, ombudsman soruşturmasında kullan-
dıklarımızdan, daha farklı bir teknik kullanmamız gerekti. Biz de ga-
zetelere ilanlar verdik. Ben şahsen televizyon ve radyolara demeçler
verdim ve insanların, sağlık hizmetleri konusunda şikâyetçi oldukları
tecrübelerini bizimle paylaşmalarını istedim. Aynı zamanda da şikâyet-
leri olanlara, bu şikâyetlerini neden bildirmediklerini bize anlatmalarını
istedik. Toplumdan gelen bilgiler doğrultusunda da görüşme yapaca-
ğımız ve durumu daha detaylı olarak anlatmalarını isteyeceğimiz bazı
odak gruplar oluşturduk. Eş zamanlı olarak, sağlık hizmetlerine gelen
şikâyetleri inceleyerek bu şikâyetlerin çözüme ulaştırılmasında, her-
hangi bir zorluk olup olmadığını araştırdık ve ardından da İrlanda’daki
her bir kamu hastanesine anket göndererek şikâyetler ile ne şekilde il-
gilendiklerini belirtmelerini istedik. Buna paralel bir şekilde, İrlanda ça-
pında yedi hastaneye ziyaretler gerçekleştirdik. Buralara gelen şikâyet
formlarını inceledik, şikâyetlerle ilgili olan kişiler ile görüşmeler yaptık
ve aynı zamanda insanlara ne şekilde şikâyette bulunacaklarını anla-
tan bildirgelerin ya da posterlerin olup olmadığına baktık ve internet
sitelerini de inceleyerek, bu sitelerde şikâyette bulunabilme olanağına
açık şekilde yer verilip verilmediğine baktık; sonunda bazı sonuçlara
vardık. Değişim için gereken tavsiyeleri belirledik.
Bu yaptıklarımızın yanı sıra ayrıca sağlık hizmetini sunan kurumların
müdürlerini raporla ilgili konuşmak ve tavsiyelerimize uyacağına yö-
nelik taahhüt almak için kurumu davet ettik. Bulgularımız arasında
en sık karşılaştığımız şey, insanların şikâyette bulunmaktan korkuyor
16 - 17 Eylül 2015, ANKARA | 111