Page 55 - kdk-sempozyum-3
P. 55

OTURUM BAŞKANI: Ben teşekkür ederim, çok güzel bir konuya değindiniz.
                  Sayın Ömeroğlu, Anayasamızın 24’üncü maddesine değindiler. Bu madde
                  bazıları tarafından yanlış anlaşılmaktadır, bana da bunu açıklama fırsatı
                  vermiş oldunuz.
                  Efendim 24’üncü madde şöyle: “Din dersleri ve ahlâk kültürü dersleri zo-  III. ULUSLARARASI OMBUDSMANLIK SEMPOZYUMU
                  runludur.  Ancak,  din  eğitimi  dersi  isteğe  bağlıdır”.  Bunu  ayırmak  lâzım,
                  zorunlu olan ders dünyadaki bütün dinler hakkında genel bir bilgi verecek-
                  tir ve bütün dünya kültüründe genelleşmiş ahlâk kuralları hakkında bilgi
                  verecektir. Bu zorunlu din dersi, ondan sonraki basamak din eğitimi dersi-
                  dir. Eğer öğrenci 18 yaşından küçükse kanuni temsilcisinin izniyle bu derse
                  girecek veya girmeyecektir. Eğer öğrenci 18 yaşını bitirmişse kendi isteğiyle
                  bu derse girecek veya girmeyecektir. Din eğitimi dersinde öğrencinin kendi
                  dinindeki kurallar kendisine öğretilecektir ve benim kişisel kanaatim, eğer
                  katılıyorsanız, o sınıfta Müslüman olmayan bir çocuk varsa o da kendi di-
                  ninde, o dine göre eğitilecektir. Hemfikiriz.
                  Bu 24’üncü maddenin çok iyi düzenlenmiş bir hüküm olduğunu düşünüyo-
                  rum, böylece bunu da aktarmış olduk.
                  Benim -izin verirseniz- Kurum kanunuyla ilgili bir önerim var; 17’nci mad-
                  denin  3’üncü  fıkrasının  “b”  bendinde  yer  alan  hüküm.  Buna  göre  yargı
                  organlarında görülmekte olan veya yargı organlarınca karara bağlanmış
                  uyuşmazlıklara ilişkin olanlar incelenmez.
                  Hâlbuki Ombudsman, idari yargının bir alternatifi olmayıp tamamlayıcısı-
                  dır. Ombudsman, uyuşmazlıkları idari yargıdaki gibi sınırlı olarak yalnız-
                  ca hukuka uygunluk açısından değil, kanunun ifadesiyle insan haklarına
                  dayalı adalet anlayışı içinde hukuka ve hakkaniyete uygunluk yönlerinden
                  inceleyecektir. Ombudsmanın yetkileri arasında hukuka uygunluk araştır-
                  ması da vardır.
                  İki farklı kurumun idarenin aynı faaliyeti hakkında yöntemleri ve sonuçları
                  farklı iki ayrı araştırma ve incelemeyi sürdürmesi birbirlerinin işleyişine ka-
                  rışabilecekleri anlamına gelmez. Dava devam ederken Ombudsman araş-
                  tırma ve incelemelerinden olumlu sonuç almış olabilir, uyuşmazlığı sona
                  erdirmiş olabilir. Bu durumda davanın da sona erdirilmesi gerekecektir.
                  Ombudsmanın  incelemesi  sonucunda  yargı  yerinden  farklı  bir  kanaate
                  ulaşması da yargıya müdahale sayılmaz. Zira, son söz daima yargıya aittir.
                  Bununla birlikte Ombudsmanın araştırma ve incelemeleri, yargı denetimiyle
                  giderilmesi mümkün bulunmayan bir haksızlığın saptanması durumunda


                                                   16 - 17 Eylül 2015, ANKARA   |        53
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60