Page 79 - ombudsman bülten temmuz 2019 v08
P. 79

Ombudsman
            DEĞERLENDİRME                                                                        BÜLTEN



            “Hukuk öngörülebilir           te  (yasama,  yürütme  ve  yargı  bireylerin  idarenin  hukukuna
            bir hayat yaşamanın            organlarına)  karşı  koruyacak  saygı  göstermelerinin  yanında
            ön koşuludur. Hukuk            çeşitli  mekanizmalara  yer  ver-  idarenin de bireylerin hukukuna
            sığınılacak limandır,          miştir.  Konumuz  yürütme  or-  saygı göstermesinin farkındalı-
            koruyucu şemsiyedir”           ganına  ve  idareye  karşı  temel  ğı, hem birey ile devlet arasın-
                                           hak  ve  özgürlükleri  korumak  daki güven bağının güçlenmesi
            Devlet  dediğimiz  aygıtın  en  olduğuna göre bunları sıralayıp  hem de hukukun üstünlüğünün
            asli  görevi  insanın  insanca,  in-  özelde Kamu Denetçiliği Kuru-  tüm kurum ve kurallarıyla yer-
            sanın kendisi olarak yaşamasını  mu’nu açıklayalım.           leşik  hale  gelmesi  açısından
            sağlamak,  bunu  güvence  al-                                 büyük öneme haizdir. Yakın bir
            tına almaktır. Bu ancak ve an-  Anayasa’mız  der  ki  “İdarenin   geçmişte  yaşadığım  bir  olayı
            cak yasakçı, baskıcı, kısıtlayıcı,   bütün işlem ve eylemlerine kar-  paylaşayım:  Mezun  olan  öğ-
            halkına kuşkuyla bakan ayrıştı-  şı yargı yolu açıktır”. Bu anaya-  rencilerimden  birisi  bir  arka-
            rıcı  ve  ötekileştirici  bir  anaya-  sal hüküm bireylerin temel hak   daşının  kaymakamlık  sınavına
            sa  yerine  özgürlükçü,  halkına   ve  özgürlüklerini  idareye  karşı   girdiğini, yazılıyı başarıyla geç-
            güvenen,  insanı  merkeze  alan,   koruyan  önemli  bir  hükümdür   tiğini  ama  mülakatta  elendiği-
            insanı  önceleyen  demokratik   ama  tek  başına  yeterli  olduğu   ni, bu nedenle hakkını aramak
            ve  hukukun  üstünlüğüne  da-  söylenemez;  yargı  yükünün    için YÖK’e başvurduğunu ifade
            yalı  bir  anayasa  ile  mümkün   ağırlığı,  yargılamanın uzun sür-  etti.  Ben  de  cevaben  “ben  ol-
            olur.  Bu  demokrasiyi  ve  huku-  mesi  ve  bir  anlamda  birey  ile   sam bende bu gencin kayma-
            kun  üstünlüğünü  benimsemiş,   idareyi  karşı  karşıya  getirmesi   kam olamayacağı yönünde gö-
            içselleştirmiş yasama, yürütme   nedeniyle. Temel hak ve özgür-  rüş  beyan  ederdim.  Çünkü  bu
            ve  yargı  organlarıyla  ve  kamu   lüklerin idareye karşı korunma-  gibi  durumda  nasıl  ve  nerede
            görevlileriyle mümkün olur.    sında  daha  pratik  ve  dostane   hak  arayacağını  bilmeyen  biri-
                                           çözüm  mekanizmalarına  ihti-  nin kaymakam olması hakkani-
            Biraz önce HAYIR cevabı verdi-  yaç duyulmuştur.              yetle bağdaşmaz” dedim.
            ğimiz soruya dönelim; bireyler
            arasında da söz konusu olabi-  Bu mekanizmaları sıralayalım;  Devlet milletiyle güçlüdür. Dev-
            leceği gibi ağırlıklı olarak temel   1. Kamu Denetçiliği Kurumu   let gücünü milletinden alır. Bi-
            hak ve özgürlüklerin ihlali dev-                              rey ile devlet arasındaki bağ ne
            let  eliyle,  erkler  içinde  en  çok   2.  Türkiye  İnsan  Hakları  ve  kadar güçlüyse toplum da dev-
            yürütme organı ve idare eliyle   Eşitlik Kurumu               let  de  o  kadar  güçlüdür.  Bah-
            olur. Koruyacak, önleyecek, gü-                               settiğimiz  bağın  güçlü  olması
            vence altına alacak olan devlet,   3. İnsan Hakları İl ve İlçe Ku-  veya  zayıflığı,  bireylerin  hakla-
            en  çok  ihlal  eden  devlet,  ihlal   rulları                rını bilmeleri ve haklarına sahip
            gerçekleştiğinde    müeyyide                                  çıkmaları  (hak  arama  kültürü),
            uygulayacak,  gerekiyorsa  taz-  4. Kişisel Verileri Koruma Ku-  idarenin de bireylerin haklarını
                                             rumu
            min edecek olan da devlet. Bu                                 koruması,  bireylerin  haklarına
            durum çelişkili görünebilir ama   Anayasa ve yasalarla oluşturu-  ve  hak  arama  özgürlüklerine
            değildir. Çünkü Kamu otoritesi-  lan  temel  hak  ve  özgürlükleri  saygı  göstermesi  ile  yakından
            nin dışında bir otorite devreye   koruma  mekanizmaları,  hak  ilişkilidir.  İdarenin  zorbalığının,
            girerse  orada  hukuk  devletin-  arama  kültürünün  geliştirilme-  ceberrutluğunun  önü  alınamı-
            den  bahsedilemez.  Anayasa    si  ve  hukukun  üstünlüğünün  yorsa,  bireyler  idare  karşısın-
            Hukuku Dersinde anlatıldı; T.C.   güçlendirilmesi  açısından  da  da  ezik  ve  aciz  durumdaysa,
            Anayasa’sında  temel  hak  ve   büyük öneme haizdir. Toplumu  kamu görevlileri ve yöneticileri
            özgürlüklerin  tanınması,  gü-  oluşturan  bireylerin  haksızlığa  kamusal yetkilerini insanı mer-
            vence  altına  alınması,  olağan   uğradıklarında  nerede  ve  na-  keze  alarak  hukuk  kurallarına
            ve  olağanüstü  dönemler  için   sıl hak arayacaklarını bilmeleri,  bağlı kalarak ve kamu yararına
            yasaklama  ve  kısıtlamaya  iliş-  hak  arayışında  idarenin  husu-  uygun  kullanmıyorlar  ve  mü-
            kin istisnaları detaylı bir şekilde   metine  maruz  kalmayacakla-  eyyideyle   karşılaşmıyorlarsa,
            yer  alır.  Ayrıca  bireyleri  devle-  rından emin ve özgür olmaları,  toplumun devlete güveni zayıf



                                                                                             TEMMUZ, 2019  79
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84