Page 80 - ombudsman bülten temmuz 2019 v08
P. 80
Ombudsman BÜLTEN DEĞERLENDİRME
demektir. Hukukun üstünlüğü, Kamu Denetçiliği Kurumu ku- tavsiye ve telkinde bulunamaz.
temel hak ve özgürlüklerin ko- rulmuştur. (2) Kurum, Başde- Kanunun 14. Maddesi ile görev
runması sadece yasalara ve ya- netçilik ve Genel Sekreterlikten sürelerine ilişkin getirilen gü-
saları uygulayanların iradesine oluşur. (3) Kurumda, bir Baş- vence, Kurumun, her takvim
bırakılmayacak kadar özel bir denetçi ve beş denetçi ile Ge- yılı sonunda yürütülen faaliyet-
alandır. Yurttaş bilinci ve so- nel Sekreter ve diğer personel leri ve önerileri kapsayan bir
rumluluğunun önemini vurgu- görev yapar. (4) Kurum, gerekli rapor hazırlayarak Komisyona
lamaya çalışıyorum. gördüğü yerlerde büro açabilir. sunması, Komisyonun hazırla-
Kurumun, Türkiye Büyük Millet yacağı raporun TBMM Genel
12.09.2010 tarih ve 5982 sayılı Meclisine bağlı oluşunu dikkat- Kurulunda ivedilikle görüşül-
Kanunla Anayasanın 74. Mad- lerinize sunuyorum.
desine eklenen fıkra ile kamu
denetçiliğine başvurma hak- Kurumun görevi Kanunun
kı düzenlenmiş, aynı madde- 5. Maddesinde şöyle
nin sonuna Kamu Denetçiliği sayılmıştır:
Kurumunun kuruluşu, görevi,
çalışması, inceleme sonucun- Kurum, idarenin işleyişi ile il-
da yapacağı işlemler ile Kamu gili şikâyet üzerine, idarenin
Başdenetçisi ve kamu denet- her türlü eylem ve işlemleri ile
çilerinin nitelikleri, seçimi ve tutum ve davranışlarını; insan
özlük haklarına ilişkin usul ve haklarına dayalı adalet anla-
esasların kanunla düzenlene- yışı içinde, hukuka ve hakka-
ceği hükmü eklenmiştir. Bu- niyete uygunluk yönlerinden
nun üzerine 14.06.2012 tarih ve incelemek, araştırmak ve ida-
6328 sayılı KAMU DENETÇİLİ- reye önerilerde bulunmakla
Ğİ KANUNU yürürlüğe girmiş, görevlidir. Bu maddede “ida-
28.03.2013 tarihli Resmi Gaze- renin tutum ve davranışları”
tede ise KAMU DENETÇİLİĞİ (idarenin işlem ve eylemleriyle
KURUMU KANUNUNUN UY- sınırlanmamış),”hakkaniyete
GULANMASINA İLİŞKİN USUL uygunluk” (sadece hukuka uy-
VE ESASLAR HAKKINDA YÖ- gunlukla sınırlanmamış), “öne-
NETMELİK yayımlanarak yü- rilerde bulunmak” kavramları
rürlüğe girmiştir. Kamu Denet- özellikle dikkat çekmektedir.
çiliği Kurumu’nu bu Kanun ve Anayasa gereği idare yargı ka-
Yönetmelik hükümleri üzerin- rarlarını uygulamak zorunda-
den özetle anlatacağız. dır ama KDK idareye öneride
bulunabilmektedir. Bu durum
Öncelikli olarak belirtelim; Kurumun önemini, etkisini ve
Kamu Denetçiliği, bireyleri ida- işlevini azaltmaz. Neden ve na- mesi, Kurumun yıllık raporunun
reye karşı koruyan bağımsız bir sıl? Açıklayalım: Başdenetçinin ayrıca Resmî Gazetede yayım-
denetim mekanizmasıdır. TBMM tarafından, denetçilerin lanmak suretiyle kamuoyuna
ise TBMM tarafından oluştu- duyurulması, Kurumun; açık-
Kurumun kuruluşu rulan Komisyon tarafından se- lanmasında fayda gördüğü hu-
Kanunun 4. Maddesinde çilmesi yürütme organına ve susları yıllık raporu beklemek-
belirtilmiştir: idareye karşı güçlü bir güven- sizin her zaman kamuoyuna
(1) Bu Kanunda belirtilen gö- ce sağlar. Kanunun 12. maddesi duyurabilmesi, İlgili mercinin,
Kurumun önerileri doğrultu-
revleri yerine getirmek amacıy- gereği, hiçbir organ, makam, sunda tesis ettiği işlemi veya
la, Türkiye Büyük Millet Meclisi merci veya kişi, Başdenetçiye Kurumun önerdiği çözümü uy-
Başkanlığına bağlı, kamu tüzel ve denetçilere görevleriyle il- gulanabilir nitelikte görmedi-
kişiliğini haiz, özel bütçeli ve gili olarak emir ve talimat ve- ği takdirde bunun gerekçesini
merkezi Ankara’da bulunan remez, genelge gönderemez,
80 TEMMUZ, 2019