Page 83 - ombudsman bülten temmuz 2019 v08
P. 83
Ombudsman
TAVSİYE VE DOSTANE ÇÖZÜM KARAR ÖRNEKLERİ BÜLTEN
T.C. T.C.
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
(OMBUDSMANLIK) (OMBUDSMANLIK)
SAYI : 53878609-101.07.04-E.14789 SAYI : -
BAŞVURU NO : 01/02018- - 2018/2535 BAŞVURU NO : 2018-13928
KARAR TARİHİ : 31/08/2018 KARAR TARİHİ : -
BAŞVURUYA KONU İDARE : DSİ Genel Müdürlüğü BAŞVURUYA KONU İDARE : Milli Eğitim Bakanlığı
BAŞVURUNUN KONUSU : Başvuran tarafından HES projesi sebebiyle arazilerine BAŞVURUNUN KONUSU : Eğitim-öğretim gördüğü okuldaki sıraların tek kişilik ol-
istinat duvarı yapılamadığını, aşırı yağmur sonucu taşan suların dere kenarındaki fındık ması talebinde bulunmuştur.
bahçelerini tahrip edip kullanılmaz hale getirdiğini belirterek ikametgâhlarını koruyacak
tahkimat ve istinat duvarı yapılması için gereğini talep etmiştir.
TAVSİYE KARARI DOSTANE ÇÖZÜM
Başvuran, ailesiyle birlikte ikamet etmekte oldukları gayrimenkullerinin hemen altından Kurumumuza çocuk internet sitemiz (www.kdkcocuk.gov.tr) üzerinden yapılan başvu-
Yomra Deresinin arazilerine sınır olarak geçtiğini, 4 yıldır devam etmekte olan HES pro- ruda başvuran, eğitim-öğretim gördüğü okuldaki sıraların tek kişilik olması talebinde
jesi sebebiyle arazilerine istinat duvarı yapılamadığını, aşırı yağmur sonucu taşan suların bulunmuştur. Öncelikle, başvuruya konu talebe hızlı bir şekilde çözüm üretilebilmek
dere kenarındaki fındık bahçelerini tahrip edip kullanılmaz hale getirdiğini, evin altının amacıyla, Kurumumuz Sosyal Hizmet Uzmanı tarafından çocukla iletişime geçilmiş; bu
oyulması nedeniyle heyelan riskiyle karşı karşıya olduklarını; her yağmurda evlerini terk bağlamda hazırlanan mesleki görüşme ve değerlendirme raporu incelendiğinde; ço-
etmek zorunda kaldıklarını belirterek arazi ve ikametgâhlarını koruyacak tahkimat ve cuğun, sosyal bilgiler dersinde öğretmeninin haklarını anlatması üzerine Kurumumuza
istinat duvarı yapılması için gereğini talep etmiştir. Konuyla ilgili olarak Tarım ve Orman başvurduğu, esasen tek kişilik sıra talebinin yanında oturan diğer öğrencinin dikkatini
Bakanlığı Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğüne yazılan yazılarımıza verilen cevapta özetle; dağıtması sebebiyle olduğu anlaşılmıştır. Bunun üzerine okul yönetimi ve idare ile ya-
başvurana ait taşınmazın dereye teğet olan kısmının taşkın alanı içinde olduğu, taşınma- pılan görüşmelerde; okulda bulunan 16 derslikten ancak 10’nda ders yapacak sayıda
zın bulunduğu vadide “Trabzon Yomra Vadisi Islahı Taşkın Koruma İnşaatı Projesi” işinin öğrenci bulunduğu, başvuranın sınıfının 17 kişilik olduğu, okulda mevcut sıraların ikişer
yapım aşamasında bulunduğu, söz konusu projenin santral binasının, taşkın koruma kişilik olduğu, bütün okula yetecek sayıda çift kişilik sıra mevcutken tek kişilik sıra tale-
tesisi yapılması talep edilen alanın sınırında veya içerisinde kaldığının değerlendirildiği, binin söz konusu olamayacağı, çocuğun öğretmeni ile konuşularak kısa sürede çözüm
bu çerçevede ödenek durumu uygun olsa dahi, talebe konu taşkın koruma tesisinin üretilebileceği, bu hususlar çocukla paylaşıldığında ise; çocuğun, öğretmeni ile konu-
yapımının kamu zararına sebebiyet vereceği, bu doğrultuda başvuranın talebinin bu şarak sorununa çözüm üreteceğini, başvurusunun herhangi bir yere iletilmesine gerek
iş kapsamında değerlendirilemeyeceği açıklamalarına yer verilmiştir. Mevcut bilgi ve kalmadığını ifade ettiği anlaşılmaktadır. Bu hususlar çerçevesinde meslek uzmanımızın,
belgeler birlikte değerlendirildiğinde, başvuranın “Trabzon Yomra Vadisi Islahı Taşkın asıl sorunun çocuğun sıra arkadaşından kaynaklandığı, dolayısıyla çocuğa gerekli çö-
Koruma İnşaatı Projesi” işi kapsamında kaldığı anlaşılan taşınmazının taşkın riskine karşı züm önerilerinin sunulduğu ve çocuğun da sınıf öğretmeni ile sorunu çözebileceği hu-
korunması, can ve mal varlığının güvence altına alınması için idareye, yetkisi dâhilindeki susunda kararlı olduğu tespit ve gözlemlerine raporunda yer verdiği; dolayısıyla çocuk
tüm imkânları kullanarak önleyici güvenlik tedbirlerini ivedilikle uygulamaya koyması hu- ve idare arasında köprü vazifesi görülerek, diyalog ortamı oluşturulması neticesinde asıl
susunda tavsiyede bulunulması gerekmiştir. Bu çerçevede; başvuranın “Trabzon Yomra sorunun tespitiyle sorunun çözümü yolunda gerekli girişimlerde bulunulduğu anlaşıla-
Vadisi Islahı Taşkın Koruma İnşaatı Projesi” işi kapsamında kaldığı anlaşılan taşınmazının rak, Kurum Yönetmeliğinin 33/A maddesi gereğince Dostane Çözüm Kararı verilmiştir.
taşkın riskine karşı korunması, can ve mal varlığının güvence altına alınması için yetkisi
dâhilindeki tüm imkânları kullanarak önleyici güvenlik tedbirlerini ivedilikle uygulamaya
koyması hususunda DSİ Genel Müdürlüğü’ne ve DSİ 22. Bölge Müdürlüğü’ne tavsiyede Celile Özlem Tunçak
bulunulmasına karar verilmiştir. Kamu Denetçisi
Yahya Akman
Kamu Denetçisi
T.C. T.C.
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
(OMBUDSMANLIK) (OMBUDSMANLIK)
SAYI : - SAYI : -
BAŞVURU NO : 2018-16814 BAŞVURU NO : 2019-2743
KARAR TARİHİ : - KARAR TARİHİ : -
BAŞVURUYA KONU İDARE : Sağlık bakanlığı BAŞVURUYA KONU İDARE : Çevre ve Şehircilik Bakanlığı
BAŞVURUNUN KONUSU : Nakil Hakkı BAŞVURUNUN KONUSU : Yapı kullanım izni
TAVSİYE KARARI DOSTANE ÇÖZÜM
Başvuran; Afyon ilinde Sağlık bakanlığına bağlı bir Devlet Hastanesinde bilgisayar iş- Başvuran; satın almış olduğu dairenin bulunduğu apartmanın çevre düzenlemesinin
letmeni unvanı ile engelli memur olarak görev yaptığını ve ilgili hastaneye 2016 yılında bitirilmediğini, otoparkının, bina havalandırmasının ve yangın merdiveninin gereği gibi
İETT Genel Müdürlüğünden naklen tayin olduğunu; 29/06/2018 tarihinde ise, Devlet yapılmadığını, rögar kapağının uygun olmadığını ve çatı imalatında sorunların bulundu-
Memurlarının Yer Değiştirme Suretiyle Atanmalarına İlişkin Yönetmelik’in Ek 3’üncü ğunu, bunlarla bağlantılı olarak iskân ruhsatının alınmadığını belirterek gerekli inceleme-
maddesi çerçevesinde engelli memurlara tanınan nakil hakkını kullanmak istediğini an- lerin yapılmasını ve yaptırımların uygulanmasını talep etmiştir. Şikâyet konusuyla ilgili
cak İdarenin, engelli nakil hakkının bir defadan fazla kullandırılamayacağı gerekçesiyle olarak ilgili belediye başkanlığından bilgi-belge talebinde bulunulmuş, alınan cevapta;
talebini reddettiğini belirtmiş, Muğla ilinde bir Devlet Hastanesine naklen atanmasının söz konusu binada, dilekçede belirtilen hususlarla ilgili olarak yapı müteahhidi tarafın-
sağlanması talebiyle Kurumumuza başvuruda bulunmuştur. Kurumumuzca yapılan in- dan çalışmalara başlandığı önceden rögar kapağı beton blok iken, yeniden düzenlene-
celemede; ilgilinin naklen tayin talebinin, Devlet Memurlarının Yer Değiştirme Suretiy- rek pik (demir döküm) kapağa çevrildiği, Çatıda imalat düzeltmelerinin projesine uygun
le Atanmalarına İlişkin Yönetmeliğe dayalı olarak yürürlüğe konulan Sağlık Bakanlığı hale getirilmesinin sağlandığı, yapı ruhsat ve eklerine göre yapı denetim firması tarafın-
Sağlık Hizmetleri ve Yardımcı Sağlık Hizmetleri Sınıfı Harici Personelin Atama ve Yer dan kontrolleri yapılarak binanın kanun ve yönetmelikler çerçevesinde yapıldığı, buna
Değiştirme Usul ve Esaslarına İlişkin Yönerge’nin 11’inci maddesinin beşinci fıkrasında istinaden binanın iş bitirme tutanaklarının düzenlendiği Çevre ve Şehircilik Müdürlüğü
yer alan “kendisinin engelli olması halinde talep ettiği yere bir defaya mahsus olmak ekiplerince yapılan kontrolde eksik ve hatalı imalatların giderildiği bir eksik bulunmadığı
üzere süre ve dönem şartı aranmadan ataması yapılır” düzenlemesine dayanılarak, bu binanın yapı ruhsatı eklerine göre uygun olduğunun incelemede tespit edildiği, yapı
haktan daha önce yararlandırıldığı gerekçesiyle reddedildiği anlaşılmıştır. Başvuranın kullanma izin belgesi düzenlenmesine mani bir durum olmadığı anlaşıldığından binanın
engellilik durumuna bağlı yer değişikliği talebinin, Devlet Memurlarının Yer Değiştirme tamamına yapı kullanma izin belgesi verildiği belirtilmiştir. Konuyla ilgili olarak şikayetçi
Suretiyle Atanmalarına İlişkin Yönetmelik hükümleri çerçevesinde tekrar değerlendiril- tarafından Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüne de başvuruda bulunulmuş ve Kurumu-
mesi hususunda Afyonkarahisar Valiliğine ve başkaca mağduriyetlere sebep verilme- muz tarafından bu başvuru ile ilgili olarak ilgili idareye bilgi ve belgelerin gönderilmesi
mesi açısından Sağlık Bakanlığı Sağlık Hizmetleri ve Yardımcı Sağlık Hizmetleri Sınıfı talebiyle yazı yazılmış, alınan cevapta yapılan denetimler, elde edilen sonuçlar ve ilgili
Harici Personelin Atama ve Yer Değiştirme Usul ve Esaslarına İlişkin Yönerge’nin ilgili belediyeye intikal ettirilen hususlar dile getirilmiş, başvuranın şikayetlerinin giderildiği
hükmünde gerekli değişikliğin yapılması hususunda Sağlık Bakanlığına tavsiyede bulu- konusunda belediye ile görüş birliği sağlandığı ifade edilmiştir. Şikâyetçinin talebi ve
nulmasına karar verilmiştir. idarenin konuyla ilgili açıklamaları birlikte değerlendirildiğinde, sorunun çözüldüğü tes-
pit edilerek Kurum Yönetmeliğinin 33/A maddesi çerçevesinde Dostane Çözüm Kararı
Sadettin Kalkan verilmiştir.
Kamu Denetçisi
Hüseyin Yürük
Kamu Denetçisi
TEMMUZ, 2019 83