Page 59 - KDK
P. 59
OMBUDSMANLIKLAR HAKKINDA KARŞILAŞTIRMALI BİR İNCELEME 57
2. Bir devlet memuru, bir görevli ya da kamu kurumu tara-
fından Ombudsmanlık ile iş birliğinin reddedilmesi, Ombuds-
manların yetkili organdan, görevden veya kamu hizmetinden
çıkarılmasına varan disiplin tedbirleri de dâhil olmak üzere,
idari işlemlerin başlatılmasını talep etmesi için bir neden teş-
kil eder.
3. Kurumun iş birliği yapmayı reddetmesi veya soruşturma
sürecine müdahale etmesi durumunda, Ombudsman, yetkili
savcılıktan, resmî görevin yerine getirilmesinin engellenmesi
konusunda yasal işlem başlatmasını talep etme hakkına sa-
hiptir.
22 Ocak 2004 tarihli Bosna-Hersek İnsan Hakları Ombudsmanlığı Ka-
nunu, şunu belirtmektedir:
4.2. Bir Ombudsman […], görevini yerine getirmek için gerek-
li olduğunu tespit ettiğinde, mahkeme işlemlerini başlatabilir
veya devam eden işlemlere müdahale edebilir […].
Kuzey Makedonya Cumhuriyeti 60/2003 sayılı Ombudsman Kanunu,
tam metni, 143/2008 sayılı “Kuzey Makedonya Cumhuriyeti Resmî Ga-
zetesi”nde yayımlanmıştır. 12. Madde Taraf veya Ombudsmanlık talep
ettiği durumlarda insan özgürlüklerini ve haklarını korumak için mah-
keme, Ombudsmanlığın uzman bilirkişi (amicus curiae) olarak hareket
etmesine izin verebilir.
Polonya’da, örneğin, Ombudsman duruşmalara katılabilir. 6 Kasım
2008 tarihli hasta hakları ve Hasta Ombudsmanlığı Kanunu, 55. mad-
dede şöyle denilmektedir:
Bu Kanunda ve ayrı hükümlerde tanımlandığı üzere, hasta hak-
larının ihlali ile ilgili hukuk davalarında, Ombudsmanlık, resen
ya da bir tarafın talebi üzerine:
1) yargılamanın başlatılmasını talep edebilir,
2) devam eden yargılamalara, bir savcının hakları ile müdahil
olabilir.