Page 57 - KDK
P. 57

OMBUDSMANLIKLAR HAKKINDA KARŞILAŞTIRMALI BİR İNCELEME              55










                   Kendi inisiyatifiyle soruşturma ve denetim yapma

                   17. (1) Ombudsmanlık, bir konuyu kendi inisiyatifiyle soruşturmak için ele
                   alabilir. (2) Ombudsmanlık, bir makamın vaka ele almasıyla ilgili genel so-
                   ruşturmalar üstlenebilir.
                   18. Ombudsmanlık, Ombudsmanlığın yetki alanına giren herhangi bir kurum
                   veya şirketi ve herhangi bir istihdam yerini denetleyebilir. Bölüm 21 uyarınca
                   yapılan değerlendirmelere ek olarak ve evrensel insani ve insancıl kaygılara
                   dayalı olarak, Ombudsmanlık, bu tür bir soruşturma ile bağlantılı olarak, bir
                   kurumun veya makamın organizasyonu ve işleyişi ile ilgili konuları ve kurum
                   veya makamın kullanıcılarına yönelik muamele ve faaliyetlerle ilgili konuları
                   değerlendirebilir.




                 Finlandiya Ombudsmanı, Parlamento Ombudsmanlığı Kanunu uya-
                                                                       116
                 rınca, Bölüm 4’te, kendi inisiyatifi ile kullanacakları yetkileri belirtmek-
                 tedir: Ombudsman aynı zamanda, resen bir meseleyi kendi yetki alanı
                 içine alabilir.

                 Bir Ombudsman için, resen kullanabileceği yetkinin avantajı, kendi
                 otoritesini genişletmesidir. Resen kullanabilecekleri yetkilerin kullanıl-
                 ması, kurumun münferit adaletsizlikten uzaklaşmasına ve iyi idareye
                 daha fazla odaklanmasına yardımcı olur. İdari sürecin adaleti ve iç taz-
                 minat usullerinin kalitesi araştırılabilecektir (Gill 2020 – s. 84). Konuları
                 proaktif olarak araştırma yeteneği, idari yargı sistemine yeni bir dina-
                 mik getirir.
                 İskoç Hükûmeti bir Şikâyet Standartları Kurumu kurmuş olup, bu ku-
                 rum, SPSO içinde yer alan yarı düzenleyici bir organdır. Ombudsman-
                                                               117
                 ların resen harekete geçme yetkileri, bu tür vakaların gelecekte ger-
                 çekleşmesini önlemek amacıyla, sorunların küresel bir bakış açısıyla
                 ele alınmasını, münferit bir şikâyet olarak ele alınmaktan çıkarılmasını
                 sağlamalıdır. Bunun anlamı, resen usullerin, bireyler tarafından şikâye-
                 te konu olmamış, ancak yine de Ombudsmanların müdahalesi gere-
                 ken sorunların üstesinden gelmeye odaklanması gerektiğidir. Bu tür

                 116   https://www.finlex.fi/en/laki/kaannokset/2002/en20020197.pdf
                 117   Gill, C. (2014). Ombudsmanlığın Gelişmekte Olan Rolü: İdari Adalete “İskoç Çözü-
                 mü”nün Kavramsal ve Anayasal Bir Analizi. Kamu Hukuku, 662-681.
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62