Page 56 - KDK
P. 56
54 OMBUDSMANLIKLAR HAKKINDA KARŞILAŞTIRMALI BİR İNCELEME
Resen Kullanılan Yetkiler
Gill (2020) Birleşik Krallık’taki Ombudsmanların resen kullandıkları
113
yetkiler konusunda aşağıdakileri yazmıştır:
2016’dan önce, Birleşik Krallık’taki Ombudsmanlar, resen kullanabilecekleri
yetkilere sahip değillerdi. İlk olarak Kuzey İrlanda Kamu Hizmetleri
Ombudsmanı (Kamu Hizmetleri Ombudsmanlığı (Kuzey İrlanda) Yasası
2016, alt bölüm 8-9, bölüm 29) ve daha sonra Galler Kamu Hizmetleri
Ombudsmanına (Kamu Hizmetleri Ombudsmanlığı (Galler) Kanunu, alt bölüm
4-5, 16) resen kullanabilecekleri yetkiler verilmesiyle bu durum değişmiştir.
Resen kullanılabilecek yetkiler, İskoç Kamu Hizmetleri Ombudsmanına
(Kamu Hizmetleri Reformu (İskoçya) Kanunu 2010) veya Parlamento ve
Sağlık Hizmetleri Ombudsmanına ve kamu hizmeti yetkisi olan tüm İngiliz
Ombudsmanlarına verilmiş değildir.
IOI, iki bölgeye yönelik araştırmalar yaptırmış ve şunları tespit etmiştir:
Günümüzde, Avrupa Konseyi üyelerinin (47 ülke) sadece 7’sinde (%15) Om-
budsmanlarının resen kullanılabildikleri yetkileri bulunmaktadır.
Örneğin, Danimarkalı Ombudsmanlar, Ombudsmanlık Kanunu Bö-
115
114
lüm 5’te ifade edildiği üzere kendi kendilerine soruşturma ve denetim
yapma yetkilerine sahiptir:
113 Kirkham, R ve Gill, C (2020) Ombudsmanlık Reformu İçin Bir Manifesto (Palgrave
Macmillan), erişim için: https://www.palgrave.com/gp/book/9783030406110
114 Gotze, M (2010) Danimarka Ombudsmanlığı - Seçili Tercihleri Olan Bir Ulusal
Gözetimci, 6 Utrecht L. Rev. 33, erişim için: https://heinonline.org/HOL/Landing-
Page?handle=hein.journals/utrecht6&div=5&id=&page=
115 Danimarka Ombudsmanlık Kanunu: https://en.ombudsmanden.dk/loven/