Page 145 - soma rapor 30122014
P. 145

ile  Bazı  Kanun  ve  Kanun  Hükmünde  Kararnamelerde  Değişiklik  Yapılmasına  Dair  Kanun

               Tasarısının 4 üncü maddesiyle; “Çok tehlikeli sınıfta yer alan ve kamudan ihale ile alınan
               işyerlerinde, teknolojik gelişme, iş gücü kapasitesinin artırılması, üretim metotlarında yenilik

               gibi bir takım unsurlar sağlanmadan üretim ve/veya imalat planlarına, iş programlarına aykırı
               hareket  edilerek  üretim  zorlaması  nedeniyle  hayati  tehlike  oluşturacak  şekilde  çalışma

               biçimleri  işin  durdurulma  sebebi  sayılır.”  hükmü  ile  üretim  zorlamasının  tehlikeleri  fark
               edilerek  bu  konuda  bir  düzenleme  yapma  yoluna  gidilmiştir.  Tasarının  bu  hükmü  olumlu

               değerlendirilmekle birlikte; idarece yıllık azami üretim miktarının belirlenmesi gerekliliği de

               göz  ardı  edilmeyerek  bu  hususa  ilişkin  bir  düzenlemenin  de  tasarıda  yer  alması  gerektiği
               düşünülmektedir.


                     Yaşanan elim kazalardan gerekli derslerin çıkarılması ve olası hataların tekrarlanmaması
               adına maden ocaklarının  yıl içerisindeki üretim  miktarlarının  yetkili makamlarca iyi analiz

               edilmesi, yalnızca ekonomik kazanç sağlama saikiyle hareket edilmesine fırsat verilmemesi
               gerekmektedir.  Çünkü  bu  sektör  hata  ve  ihmal  kabul  etmeyen,  ağır  ve  çok  tehlikeli  bir

               sektördür. Salt daha fazla kâr etme düşüncesiyle hareket ederek kapasitenin üzerinde üretime
               zorlanıldığında bir anda onlarca, hatta yüzlerce çalışanın hayatının riske girebileceği kuvvetle

               muhtemeldir.

                     Yine yapılan yazışmalarda ve gerçekleştirilen toplantılarda, işyerlerinin 6331 sayılı İş

               Sağlığı ve Güvenliği Kanunu ve 4857 sayılı İş Kanunu yönünden izlenmesi, denetlenmesi ve

               teftişinin, İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu’nun 24 üncü maddesine göre sadece Çalışma ve
               Sosyal  Güvenlik  Bakanlığı  iş  müfettişlerince  yapıldığı,  TKİ’nin  6331  sayılı  İş  Sağlığı  ve

               Güvenliği  Kanunu  kapsamında  denetleme  yetkisinin  bulunmadığı,  işyerlerinin  3213  sayılı
               Maden Kanunu ve Madencilik Faaliyetleri Uygulama Yönetmeliği yönünden denetimlerinin

               ise MİGEM tarafından yapıldığı belirtilmiştir.

                     Dolayısıyla TKİ tarafından işin tanımı dışında herhangi bir kontrol yapılmadığı, iş sağlığı

               ve  güvenliği  özelinde  işyerlerinde  yapılan  tüm  çalışmaların  ilgili  işyerindeki  uygulayıcılar
               tarafından  iş  sağlığı  ve  güvenliği  kurallarına  uygun  yürütülmesinin  zorunlu  olduğu,

               organizasyonları  dâhilinde  iş  sağlığı  ve  güvenliği  açısından  idari  bir  yapılanmaları  mevcut

               olmakla  birlikte  merkez,  müessese  ve  işletme  müdürlükleri  bünyesinde  oluşturulan  bu
               birimlerin,  TKİ  tarafından  yürütülen  işlerin  iş  sağlığı  ve  güvenliği  mevzuatı  ve  gerekleri

               doğrultusunda sürdürülebilmesine yönelik bilgilendirme, eğitim, koordinasyon, uygulamaların
               takibi ile istatistik gibi çalışmaları yürüttüğü ifade edilmiştir.





                                                           131
   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150