Page 145 - soma rapor 30122014
P. 145
ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısının 4 üncü maddesiyle; “Çok tehlikeli sınıfta yer alan ve kamudan ihale ile alınan
işyerlerinde, teknolojik gelişme, iş gücü kapasitesinin artırılması, üretim metotlarında yenilik
gibi bir takım unsurlar sağlanmadan üretim ve/veya imalat planlarına, iş programlarına aykırı
hareket edilerek üretim zorlaması nedeniyle hayati tehlike oluşturacak şekilde çalışma
biçimleri işin durdurulma sebebi sayılır.” hükmü ile üretim zorlamasının tehlikeleri fark
edilerek bu konuda bir düzenleme yapma yoluna gidilmiştir. Tasarının bu hükmü olumlu
değerlendirilmekle birlikte; idarece yıllık azami üretim miktarının belirlenmesi gerekliliği de
göz ardı edilmeyerek bu hususa ilişkin bir düzenlemenin de tasarıda yer alması gerektiği
düşünülmektedir.
Yaşanan elim kazalardan gerekli derslerin çıkarılması ve olası hataların tekrarlanmaması
adına maden ocaklarının yıl içerisindeki üretim miktarlarının yetkili makamlarca iyi analiz
edilmesi, yalnızca ekonomik kazanç sağlama saikiyle hareket edilmesine fırsat verilmemesi
gerekmektedir. Çünkü bu sektör hata ve ihmal kabul etmeyen, ağır ve çok tehlikeli bir
sektördür. Salt daha fazla kâr etme düşüncesiyle hareket ederek kapasitenin üzerinde üretime
zorlanıldığında bir anda onlarca, hatta yüzlerce çalışanın hayatının riske girebileceği kuvvetle
muhtemeldir.
Yine yapılan yazışmalarda ve gerçekleştirilen toplantılarda, işyerlerinin 6331 sayılı İş
Sağlığı ve Güvenliği Kanunu ve 4857 sayılı İş Kanunu yönünden izlenmesi, denetlenmesi ve
teftişinin, İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu’nun 24 üncü maddesine göre sadece Çalışma ve
Sosyal Güvenlik Bakanlığı iş müfettişlerince yapıldığı, TKİ’nin 6331 sayılı İş Sağlığı ve
Güvenliği Kanunu kapsamında denetleme yetkisinin bulunmadığı, işyerlerinin 3213 sayılı
Maden Kanunu ve Madencilik Faaliyetleri Uygulama Yönetmeliği yönünden denetimlerinin
ise MİGEM tarafından yapıldığı belirtilmiştir.
Dolayısıyla TKİ tarafından işin tanımı dışında herhangi bir kontrol yapılmadığı, iş sağlığı
ve güvenliği özelinde işyerlerinde yapılan tüm çalışmaların ilgili işyerindeki uygulayıcılar
tarafından iş sağlığı ve güvenliği kurallarına uygun yürütülmesinin zorunlu olduğu,
organizasyonları dâhilinde iş sağlığı ve güvenliği açısından idari bir yapılanmaları mevcut
olmakla birlikte merkez, müessese ve işletme müdürlükleri bünyesinde oluşturulan bu
birimlerin, TKİ tarafından yürütülen işlerin iş sağlığı ve güvenliği mevzuatı ve gerekleri
doğrultusunda sürdürülebilmesine yönelik bilgilendirme, eğitim, koordinasyon, uygulamaların
takibi ile istatistik gibi çalışmaları yürüttüğü ifade edilmiştir.
131