Page 221 - soma rapor 30122014
P. 221

görev tanımlarının neredeyse birbirinin aynı olduğu görülmektedir.

                        Her bir maden işletmesine konu ile ilgili Bakanlıkların yayımladığı yasal düzenlemeler
               çerçevesinde teknik nezaretçi, iş güvenliği uzmanı, teknik eleman, daimi nezaretçi veya işyeri

               açma  ve  çalışma  ruhsatı  almak  için  sorumlu  müdür  atanması  veya  istihdam  edilmesi
               gerekmektedir.  Belirtilen  unvan  ve  nitelikteki  kişiler  daimi  veya  sözleşmeli  olarak  yasal

               düzenlemelerde  tanımlanan  görevleri  gereği  çeşitli  sorumluluklar  taşımaktadırlar.  Bununla
               birlikte birbiri ile paralel veya benzer görevlerin farklı gibi düzenlenmesi, benzer hizmetler için

               birden fazla kişinin istihdam edilmesi sonucunu doğurmaktadır. Bu durum maden işletmelerine

               gereksiz maliyetler yükleyeceği gibi bu kişiler arasında görev çakışmasına da neden olmaktadır.

                        Nitekim teknik nezaretçi ve iş güvenliği uzmanının görevlerinin mahiyeti itibariyle

               güvenli  ve  sürdürülebilir  bir  çalışma  ortamı  tesis  etmek  olduğu,  daimi  nezaretçi  ve  teknik
               elemanın da işletmede yürütülen faaliyetleri planlama ve nezaret etme görevlerinin olduğu, yine

               daimi nezaretçinin iş güvenliği uzmanı olması şartlarını taşıması halinde iş güvenliği ile ilgili
               görev  ve  sorumlulukları  da  yerine  getirebilmesinin  mümkün  olduğu  görülmektedir.  Bu

               kapsamda, teknik ve daimi nezaretçi ile iş güvenliği uzmanı ve teknik elemanın, farklı
               mevzuat hükümlerinden kaynaklanan yetki-görev karmaşasına son verilmesi, görev ve

               sorumlulukların kesin hatlarla tanzimi gerekmektedir.

                     51.  Kamuoyunda  sıklıkla  dile  getirilen  bir  eleştiri  de  nezaretçi  ücretlerinin,  denetim

               yapılan madenin ruhsat sahibi veya işletmecisi tarafından ödenmesi, nezaretçilerin ruhsat sahibi

               ile sözleşmelerinin feshedilmesi veya görevlerinden azledebilme endişesi taşımaları nedeniyle
               işverene karşı “bağımsız” hareket edememeleridir.


                     Maden  işletmesinde  faaliyetlerin  iş  güvenliği  ve  sağlığı  ilkelerine  uygun  şekilde
               idame ettirilmesi zorunlu olup bunun gerçekleşmesi, teknik ve daimi nezaretçiler ile iş

               güvenliği  uzmanlarının  alacağı  “bağımsız”  kararlar  ile  mümkündür.  Bu  kişilerin
               görevlerini  bihakkın  yerine  getirebilmesi  ve  gerektiğinde  mevzuat  hükümlerini

               uygulayabilmesi için işverenden bağımsız ve güvenceli bir yapıya ihtiyaç duyulmaktadır.
               Bu durumda, bu kişilerin ücretlerinin bu sektörde faaliyet gösteren işverenlerden tahsil

               edilecek  kesintilerle  oluşturulacak  ortak  bir  fondan  karşılanması,  bu  kişilerin  iş

               sözleşmelerinin işveren yerine fon gelirleri ile oluşturulacak birlik ya da kooperatif tarzı
               tüzel kişilerle akdedilmesinin sağlanması, birlik ya da kooperatifin yönetiminin ise işçi ve

               işveren  temsilcileri  Kamu  otoritesi  temsilcilerinden  müteşekkil  karma  bir  model
               çerçevesinde  oluşturulması,  böylelikle  bu  uygulamanın  Kamu  otoritesinin  denetimine

               açık, işverenden bağımsız, kurumsal bir yapıya dönüştürülmesi faydalı olacaktır. Ayrıca


                                                           207
   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226