Page 216 - soma rapor 30122014
P. 216

tamamını ya da bir bölümünü başka bir kişiye işletmek üzere devredememesinin, özel

               sektör-özel  sektör  arasındaki  rödövans  uygulamasının  yasaklanmasının  uygun  olacağı
               değerlendirilmektedir.

                     25.  Bu doğrultuda;  kanun, yönetmelik, yönerge vb. gibi yasal mevzuatta ruhsat sahibi

               TKİ’ de aranan tüm hususlar, gerçek ya da tüzel kişi olarak rödövans ve benzeri sözleşmelerle

               işletme faaliyeti yapacaklar bakımından da aranmalı, özellikle 5995 sayılı Kanunla getirilen
               “mali yeterlilik” şartı üzerinde öncelikle durulmalıdır.

                     26.  TKİ  ile  rödövans  ve  benzeri  sözleşmelerle  işletme  faaliyeti  yapacaklar

               arasında akdedilecek sözleşme hükümleri, Maden İşleri Genel Müdürlüğü’ne sunularak

               MİGEM’in onayı ya da uygun görüşü alındıktan sonra imzalanmalı ve bu sözleşmelerin
               Maden  Siciline  şerh  edilmesi  zorunlu  tutulmalıdır.  Maden  siciline  şerh  edilen  rödövans

               sözleşmelerinde; çıkarılacak Yönetmelik ile ruhsat hukuku bakımından rödövansçının hangi
               işlemler  için  Maden  işleri  Genel  Müdürlüğü  tarafından  muhatap  kabul  edileceği,  şerh

               işleminden doğan hakları ayrıntılı olarak belirlenmelidir.

                     27.  Rödövans uygulamasında, kısa süreli sözleşme yapmak rödövansçı bakımından risk

               teşkil ettiğinden, TKİ’ye karşı mali yükümlülüklerini yerine getirme ve kâr etme düşüncesiyle
               hareket eden rödövansçı, işçi ve işin güvenliğini sağlamaya yönelik olarak yapılması gereken

               yatırımları,  alınması  gereken  tedbirleri  ekstra  maliyet  unsuru  olarak  görme  yanılgısına

               düşebilmektedir. Bu nedenle bu tür sözleşmeler akdedilirken asgari bir süre şartının konulması
               gerekir.


                     28.  Kamu malı niteliğindeki madenleri işletme ruhsatına sahip kuruluş konumunda olan
               TKİ’nin, yaptığı kontrollerin içeriğinin çok iyi analiz edilmesi, farklı mühendislik dallarının iç

               içe  girdiği  madencilik  sektörüne  ilişkin  kontrolleri  gerçekleştiren  personelin  nitelik  ve
               niceliğinin arttırılması,  özetle rödövans  sözleşmeleri ile devredilen sahalardaki  faaliyetlerin

               işletme projesine, iş sağlığı ve güvenliği kurallarına uygunluğunu etkin şekilde takip edecek

               mekanizmalara sahip kılınması ve bu konuda gerekli yasal düzenlemelerin hayata geçirilmesi
               gerektiği kanaatine varılmıştır.

                     29.  Rapor konusu  maden ocağı örneğinde olduğu  gibi, TKİ tarafından  yüklenicilerin

               yıllık termin programından fazla üretim yapabileceği kabul edilerek kömür üretim üst limiti

               tamamen şirketlerin inisiyatifine bırakılmaktadır. Üretimdeki hızlı artışın projeye uygun olup
               olmadığı ile hızlı artışın getirebileceği iş güvenliğine ilişkin hususların tespit edilmesi TKİ'nin

               sorumluluğundadır. Bu nedenle, TKİ'nin işletmenin mali ve teknik kapasitesi, çevrenin ve



                                                           202
   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221