Page 220 - soma rapor 30122014
P. 220
kontenjan sayısının düşürülmesi, kaynakların az sayıda oluşturulmuş bölümlere tahsis edilmesi
gerektiği değerlendirilmektedir. Böylece, maden mühendisliği eğitiminin dünya
standartlarında verilmesi için uygun zeminin oluşturulmasına katkı sağlanacak ve yetiştirilen
maden mühendisi kalitesi artırılacaktır.
44. Maden mühendisliği bölüm ve kontenjan sayılarında, ülke ihtiyacı gözetilerek
yapılacak düzeltmeler akabinde, üniversitelerimizin iyi uygulama örnekleri çerçevesinde
gerekli teknolojik yatırımlarla donatılması, eğitim programlarının öğrencilerde saha deneyimini
artıracak şekilde planlanması, üç boyutlu sanal gerçeklik araçlarına dayalı eğitim
programlarının oluşturulması, yurt dışı uygulamaların tecrübe edilmesine imkân verecek burs
vb. mekanizmaların sağlanması gerekmektedir.
45. Sendikaların iş sağlığı ve güvenliği alanında daha aktif hale getirilmesini temin
etmek adına; iş güvenliği ve sağlığı denetimlerine sendikaların da katılmasının sağlanmasına
yönelik düzenlemeler yapılması, sendikaların bu alandaki görev ve sorumlulukları ile
bilinçlerini artıracağı gibi, denetimlerin şeffaf ve etkin yapılmasına da katkı sağlayacaktır.
46. Sendikalar ve konfederasyonlar tarafından, işçilerden toplanan aidatların yeterli
düzeyde bir bölümünün iş sağlığı ve güvenliği alanındaki faaliyetlere harcanması, işçi
ücretlerinden kesilen cezalar kullanılarak gerçekleştirilen projelerde iş sağlığı ve güvenliğine
öncelik verilmesi, daha önce gerçekleştirilen projelerin hangi ölçüde yarar sağladığı ve yaşanan
olumsuzlukların analiz edilmesi gibi önlemler de alınabilir.
47. Ülkemizde yeraltı maden ocaklarının değişik bölgelere yayılmış olduğu
düşünüldüğünde, bir kaza gerçekleşmesi halinde her defasında kilometrelerce öteden kurtarma
ekibi getirmek yerine, havza madenciliği temelinde hem fiziki hem de yetişmiş insan kaynağı
yönünden kapasitesi yüksek kurtarma istasyonlarının kurulması, yeraltı kömür ocaklarında
yaşanacak kazaya etkili müdahale hızını artıracak ve yeraltında mahsur kalan işçilerin canlı
kurtarılma ihtimali yükseltilebilecektir.
48. Kaza sonrası sağlanan psikososyal destek faaliyetlerinin, iyileşme sürecinde de
devam etmesinin, devlet ve sivil toplum işbirliğinde planlı bir şekilde yürütülmesinin faydalı
olacağı değerlendirilmektedir.
49. Kaza sonrasında yapılan ayni ve nakdi yardımların, AFAD Başkanlığı tarafından
koordine edilmesi ve böylelikle yardımların adilane dağıtılması gerekmektedir.
50. Yürürlükteki mevzuatta; teknik ve daimi nezaretçilerin görev alanlarının, sorumluluk
sınırlarının net bir tanımı yapılmamıştır. Teknik ve daimi nezaretçiler, teknik elemanların,
206