Page 220 - soma rapor 30122014
P. 220

kontenjan sayısının düşürülmesi, kaynakların az sayıda oluşturulmuş bölümlere tahsis edilmesi

               gerektiği  değerlendirilmektedir.    Böylece,  maden  mühendisliği  eğitiminin  dünya
               standartlarında verilmesi için uygun zeminin oluşturulmasına katkı sağlanacak ve yetiştirilen

               maden mühendisi kalitesi artırılacaktır.

                     44.  Maden  mühendisliği  bölüm  ve  kontenjan  sayılarında,  ülke  ihtiyacı  gözetilerek

               yapılacak  düzeltmeler  akabinde,  üniversitelerimizin  iyi  uygulama  örnekleri  çerçevesinde
               gerekli teknolojik yatırımlarla donatılması, eğitim programlarının öğrencilerde saha deneyimini

               artıracak  şekilde  planlanması,  üç  boyutlu  sanal  gerçeklik  araçlarına  dayalı  eğitim
               programlarının oluşturulması, yurt dışı uygulamaların tecrübe edilmesine imkân verecek burs

               vb. mekanizmaların sağlanması gerekmektedir.

                     45.  Sendikaların  iş  sağlığı  ve  güvenliği  alanında  daha  aktif  hale  getirilmesini  temin

               etmek adına; iş güvenliği ve sağlığı denetimlerine sendikaların da katılmasının sağlanmasına
               yönelik  düzenlemeler  yapılması,  sendikaların  bu  alandaki  görev  ve  sorumlulukları  ile

               bilinçlerini artıracağı gibi, denetimlerin şeffaf ve etkin yapılmasına da katkı sağlayacaktır.

                     46.  Sendikalar  ve  konfederasyonlar  tarafından,  işçilerden  toplanan  aidatların  yeterli

               düzeyde  bir  bölümünün  iş  sağlığı  ve  güvenliği  alanındaki  faaliyetlere  harcanması,  işçi
               ücretlerinden kesilen cezalar kullanılarak gerçekleştirilen projelerde iş sağlığı ve güvenliğine

               öncelik verilmesi, daha önce gerçekleştirilen projelerin hangi ölçüde yarar sağladığı ve yaşanan

               olumsuzlukların analiz edilmesi gibi önlemler de alınabilir.

                     47.  Ülkemizde  yeraltı  maden  ocaklarının  değişik  bölgelere  yayılmış  olduğu

               düşünüldüğünde, bir kaza gerçekleşmesi halinde her defasında kilometrelerce öteden kurtarma
               ekibi getirmek yerine, havza madenciliği temelinde hem fiziki hem de yetişmiş insan kaynağı

               yönünden  kapasitesi  yüksek  kurtarma  istasyonlarının  kurulması,  yeraltı  kömür  ocaklarında
               yaşanacak kazaya etkili müdahale hızını artıracak ve yeraltında mahsur kalan işçilerin canlı

               kurtarılma ihtimali yükseltilebilecektir.

                     48.  Kaza  sonrası  sağlanan  psikososyal  destek  faaliyetlerinin,  iyileşme  sürecinde  de

               devam etmesinin, devlet ve sivil toplum işbirliğinde planlı bir şekilde yürütülmesinin faydalı
               olacağı değerlendirilmektedir.


                     49.  Kaza sonrasında  yapılan ayni ve nakdi  yardımların, AFAD Başkanlığı tarafından
               koordine edilmesi ve böylelikle yardımların adilane dağıtılması gerekmektedir.


                     50.  Yürürlükteki mevzuatta; teknik ve daimi nezaretçilerin görev alanlarının, sorumluluk
               sınırlarının  net  bir  tanımı  yapılmamıştır.  Teknik  ve  daimi  nezaretçiler,  teknik  elemanların,


                                                           206
   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225