Page 77 - soma rapor 30122014
P. 77
bulunduğuna dair belgelerin sunulmuş olması şarttır. Ayrıca kömür haznesi hakkında bilgi
sunulmalı ve keşfedilen maden yatağının nasıl geliştirileceğine dair bir teknik değerlendirme
yapılmalıdır.
Arama ruhsatı, başlangıçta beş yıllık bir süre için verilmekte; en fazla üç yıl süreyle
uzatılabilmektedir. Her yıl ruhsat sahibi ilgili madencilik idaresini iş planındaki ilerlemeye dair
bilgilendirmelidir. Şayet ruhsat sahibinin sorumlu olduğu nedenlerle arama çalışmaları arama
ruhsatı alındıktan sonra bir yıl içinde başlatılmazsa veya bir yıldan fazla süreyle aramaya ara
verilirse arama ruhsatı iptal edilmektedir.
Bununla birlikte üretim ruhsatı başvuru sahibinin maden rezervinin niteliği, temel teknik
hususlar ve mali hesaplamalarına göre belirlediği bir süre için verilmektedir. Toplamda elli yıl
olabilen üretim ruhsatı süresi ancak üretim faaliyeti için gerekli olan yatırımların kaçınılmaz
olarak bu süreyi aşacak olması nedeniyle uzatılabilmektedir. Üretim ruhsatı şayet ruhsat
alındıktan sonra üç yıl içinde üretim başlamamış yahut üç yıldan fazla bir süre için üretim
durdurulmuş ise iptal edilmektedir. Bununla birlikte bu husus bir teknik nedenle yahut
ekonomik nedenlerle veya ruhsat sahibinin elinde olmayan nedenlerle üretim çalışmaları
engellenmişse geçerli değildir.
Yukarıda da belirtildiği gibi Almanya’da madencilik faaliyetleri temelde 1980 tarihli
Federal Madencilik Kanunu (Bundesberggesetz) çerçevesinde yürütülmektedir. Birkaç defa
yenilenen Federal Madencilik Kanunu’nun 12 bölüm ve 178 maddeden oluştuğu ifade
edilmektedir. Kanun bu on iki bölüm altında; genel hükümleri, madencilik faaliyetlerinin
yetkilendirilmesini, mineral arama, çıkartma ve işleme çalışmalarını, madencilik ile ilgili
talimatnameleri/tüzükleri (ordinanace), madencilik faaliyetlerinin izlenmesini, madencilik
faaliyetlerinin kayıt altına alınmasını, madencilik ve toprak mülkiyeti konularını, çeşitli diğer
faaliyet ve kurumlarını, kıta sahanlığı ile ilgili özel hükümleri, Federal Denetim Ofisini
(Bundesprüfanstaltfür den Bergbau) ve uzmanlar komitesi (Sachverständigenausschuß) ile
ilgili hususları, kanun yollarını ve para cezalarını ve geçiş hükümleri ile nihai hükümleri
düzenlemektedir.
Almanya’da Federal Madencilik Kanununa ek olarak teknik ve usule dair konulara ilişkin
birtakım talimatname/tüzükler (ordinance) de mevcuttur. Bunların başlıcaları, 1995 tarihli
Genel Federal Madencilik Tüzüğü, 1991 tarihli Madencilik İş Sağlığı ve Güvenliği Tüzüğü ve
1990 tarihli Madencilik Projelerinin Çevre Etki Değerlendirmeleri Hakkında Tüzük’tür.
Almanya’daki bu mevzuat bütününün en önemli özelliğinin madencilik sektörünün iş güvenliği
63