Page 156 - sosyal-haklar-ve-alanlar
P. 156
15) 195 sayılı Kanun’un 10. Maddesinde Yönetim Kurulunun kim-
lerden nasıl ve ne şekilde oluşacağı ile kararların nasıl alınacağı hü-
küm altına alınmıştır. İlgili madde; “Kurumun Yönetim Kurulu Genel
Kurulca kendi üyeleri arasından seçilecek 6 üye ile Genel Müdürden oluşur.
Üyelerden ikisi 5 inci maddenin (a) bendinde, ikisi (b) bendinde, ikisi (c)
bendinde yazılı temsilciler arasından seçilir. Yönetim Kurulunun karar ala-
bilmesi için dört olumlu oy şarttır. Kurul, münhasıran (b) bendinden gelen
üyelerden birini Başkan seçer. Yönetim Kuruluna seçilenler prodüktörlük
yapamayacakları gibi, her hangi prodüktörlük müessesesinde de bir görev
alamazlar ve buna hiçbir suretle iştirak edemezler. Üyeler, iki yıllık bir dö-
nem için seçilirler. Süresi dolan yeniden seçilebilir. Herhangi bir nedenle
boşalma halinde 6 ncı maddeye göre yapılacak ilk genel kurulda yerine se-
çim yapılır. Yeniden seçilen boşalan üyenin süresini tamamlar. “hükmünü
düzenlemektedir.
B. Şikayet Konusuna İlişkin Uygulamalar
16) AİHM 1976 yılı gibi çok erken bir tarihte karara bağladığı
Handyside – Birleşik Krallık davasında; ifade özgürlüğünün bir top-
lumun asli temellerinden ve bu toplumun ilerlemesinin ve her bireyin
gelişmesinin temel koşullarından birini oluşturduğunu açıklayarak;
sadece olumlu karşılanan ya da kimseye saldırgan gelmeyen ya da in-
sanların kayıtsız kalabildiği bilgi ve fikirlerin değil, saldırgan gelen,
sarsıcı nitelik taşıyan ya da rahatsız eden fikirlerin de; demokratik
toplumun vazgeçilmez özellikleri olan çoğulculuğun, hoşgörünün ve
açık fikirliliğin gerekleri olduğunu açıklayarak AİHS’nin 10. maddesi
kapsamına giren bilgi ve fikirleri tanımlamıştır.
17) Ayrıca mahkeme, birçok kararında gazetecilerin genişletilmiş
eleştiri haklarından bahsetmiştir. 2001 tarihli Thoma – Lüksemburg
davasında; bir gazeteci Su ve Ormancılık Komisyonunun biri hariç
tüm üyelerinin satın alınabileceğini yazdığı için tazminata mahkum
edilmiştir, mahkeme ise AİHS’nin 10. maddesinin ihlal edildiğini be-
lirterek; gazetecilerin başkalarını rencide veya tahrik edebilecek ya da
itibarını zedeleyebilecek beyanlara resmen ve sistematik olarak mesa-
feli durmaları yönünde genel bir koşul getirilmesinin, basının güncel
olaylar, görüşler ve fikirler hakkında bilgi verme rolüyle bağdaşmadı-
ğını, bazı ifadelerin rahatsız edici, şok edici ve abartılı olabileceğini
belirterek bunların hukuka aykırı olmayacağını, devletin ve toplumun
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 155