Page 156 - sosyal-haklar-ve-alanlar
P. 156

15) 195 sayılı Kanun’un 10. Maddesinde Yönetim Kurulunun kim-
            lerden nasıl ve ne şekilde oluşacağı ile kararların nasıl alınacağı hü-
            küm altına alınmıştır. İlgili madde;  “Kurumun Yönetim Kurulu Genel
            Kurulca kendi üyeleri arasından seçilecek 6 üye ile Genel Müdürden oluşur.
            Üyelerden ikisi 5 inci maddenin (a) bendinde, ikisi (b) bendinde, ikisi (c)
            bendinde yazılı temsilciler arasından seçilir. Yönetim Kurulunun karar ala-
            bilmesi için dört olumlu oy şarttır. Kurul, münhasıran (b) bendinden gelen
            üyelerden birini Başkan seçer. Yönetim Kuruluna seçilenler prodüktörlük
            yapamayacakları gibi, her hangi prodüktörlük müessesesinde de bir görev
            alamazlar ve buna hiçbir suretle iştirak edemezler. Üyeler, iki yıllık bir dö-
            nem için seçilirler. Süresi dolan yeniden seçilebilir. Herhangi bir nedenle
            boşalma halinde 6 ncı maddeye göre yapılacak ilk genel kurulda yerine se-
            çim yapılır. Yeniden seçilen boşalan üyenin süresini tamamlar. “hükmünü
            düzenlemektedir.

               B. Şikayet Konusuna İlişkin Uygulamalar
               16) AİHM 1976 yılı gibi çok erken bir tarihte karara bağladığı
            Handyside – Birleşik Krallık davasında; ifade özgürlüğünün bir top-
            lumun asli temellerinden ve bu toplumun ilerlemesinin ve her bireyin
            gelişmesinin  temel koşullarından birini oluşturduğunu açıklayarak;
            sadece olumlu karşılanan ya da kimseye saldırgan gelmeyen ya da in-
            sanların kayıtsız kalabildiği bilgi ve fikirlerin değil, saldırgan gelen,
            sarsıcı  nitelik  taşıyan  ya  da  rahatsız  eden  fikirlerin  de;  demokratik
            toplumun vazgeçilmez özellikleri olan çoğulculuğun, hoşgörünün ve
            açık fikirliliğin gerekleri olduğunu açıklayarak AİHS’nin 10. maddesi
            kapsamına giren bilgi ve fikirleri tanımlamıştır.

               17) Ayrıca mahkeme, birçok kararında gazetecilerin genişletilmiş
            eleştiri haklarından bahsetmiştir. 2001 tarihli Thoma – Lüksemburg
            davasında; bir gazeteci Su ve Ormancılık Komisyonunun biri hariç
            tüm üyelerinin satın alınabileceğini yazdığı için tazminata mahkum
            edilmiştir, mahkeme ise AİHS’nin 10. maddesinin ihlal edildiğini be-
            lirterek; gazetecilerin başkalarını rencide veya tahrik edebilecek ya da
            itibarını zedeleyebilecek beyanlara resmen ve sistematik olarak mesa-
            feli durmaları yönünde genel bir koşul getirilmesinin, basının güncel
            olaylar, görüşler ve fikirler hakkında bilgi verme rolüyle bağdaşmadı-
            ğını, bazı ifadelerin rahatsız edici, şok edici ve abartılı olabileceğini
            belirterek bunların hukuka aykırı olmayacağını, devletin ve toplumun





                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  155
   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161