Page 295 - sosyal-haklar-ve-alanlar
P. 295

eden bir unsur olduğunun anlaşılması üzerine, sağlıklı bir çevrede ya-
              şama taleplerinin toplumlarda daha kuvvetli olarak dile getirilmeye
              başlanmıştır. Bu sayada çevre hakkı da temel hakların uzantısı olarak
              üçüncü kuşak haklar arasında yerini almıştır.

                 22. Çevre hakkı, dünya üzerinde yaşayan bütün insanların ortak
              paydası olan doğanın korunması temeline dayanan, doğadan sadece
              bugünkü kuşakların yararlanmasına olanak sağlayacak bencil bir dün-
              ya  kurma  yerine,  gelecek  kuşakların  da  yararlanabileceği  bir  ortam
              yaratma düşüncesinin ürünüdür. Doğanın bütün insanlığın ortak pay-
              dası olduğu ve insanın bütün yaşama kudretini içinde barındırdığı an-
              layışına sahip olması, çevre hakkını, başta yaşam hakkı olmak üzere,
              diğer hakların da ayrılmaz bir parçası haline getirmiştir. (Selim KILIÇ,
              Çevre Hakkının Gelişim Sürecinde İnsan Haklarının Rolü, İnsan Hak-
              ları Yıllığı, Cilt:30, 2012, s.21-39)
                 23. 8 numaralı paragrafta yer verildiği üzere, Anayasanın 56 ncı
              maddesinde herkesin, sağlıklı ve dengeli bir çevrede yaşama hakkına
              sahip olduğu düzenlenmiş, çevreyi geliştirmek, çevre sağlığını koru-
              mak ve çevrenin kirlenmesini önlemek hem devlete hem de vatandaş-
              lara ödev olarak verilmiştir. Bu bağlamda bütün canlıların ortak varlığı
              olan çevrenin sürdürülebilir çevre ve sürdürülebilir kalkınma ilkeleri
              doğrultusunda korunmasını sağlamak amacıyla 2872 sayılı Çevre Ka-
              nununda düzenlemeler yapılmıştır.
                 24. 2872 sayılı Kanununda; üretim, tüketim ve hizmet faaliyetle-
              ri sonucunda oluşan atıklarını alıcı ortamlara doğrudan veya dolaylı
              vermeleri uygun görülmeyen tesis ve işletmelerin atıklarını yönet-
              meliklerde belirlenen standart ve yöntemlere uygun olarak arıtmak
              ve bertaraf etmekle veya ettirmekle ve öngörülen izinleri almakla yü-
              kümlü oldukları, izne tâbi tutulan tesisleri, yetkili makamlardan izin
              almadan, yönetmeliklerde öngörülen önlemleri almadan veya yönet-
              meliklerde belirlenen emisyon standartlarına ve sınırlamalarına aykırı
              olarak işletenlere idari para cezaları verileceği düzenlenmiştir.
                 25. Yukarıdan beri anlatılan hususlar, bilgi, belge ve dosya kapsamı
              hep birlikte değerlendirildiğinde; şikayetçi şirketin, Çevre İzin ve Li-
              sans Yönetmeliği kapsamında çevre iznine veya çevre izin ve lisansına
              tabi işletmelerin çevresel etkilerine göre sınıflandırıldığı Ek-2 listesin-
              de 2.9 maddesinde yer aldığı, çevre izin ve lisansı öncesinde faaliyette




            294   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   290   291   292   293   294   295   296   297   298   299   300