Page 241 - Sporda Hak İhlalleri ve Denetim
P. 241
SPORDA HAK İHLALLERİ VE DENETİM
sayılı Kararında ayrıntılı bir şekilde yer verilmiş olmakla birlikte, yine 14.3. no’lu paragrafta yer
verilen Kurumumuz yazısında; “TFF’nin kanunla kurulmuş bir yapı olduğu ve kanuni
ayrıcalıklardan yararlandığı…” ifade edilerek Yüksek Seçim Kurulu Başkanlığının 01/02/2015
tarihli ve 107 sayılı “… Türkiye Futbol Federasyonunun kanunla kurulmuş bulunması ve kanunla
kamu gücüne ait bir takım yetkileri kullanması imkanı tanınmış olması karşısında kamu kurumu
niteliğinde olduğuna…” kararı hatırlatılarak Federasyonun, 6328 sayılı Kanunun 3’üncü
maddesindeki “idare” tanımı içinde yer aldığı ifade edilmiştir.
15.5. Nitekim, burada da bir kez daha tekrar etmek gerekirse, Anayasanın 58’inci ve 59’uncu
maddeleri, 5894 sayılı Kanunun amacı ve ulaşılmak istenen hedefler ve gerekçeler, mezkûr Kanun
ile TFF’ye yüklenilen görev ve sorumluluklar, gerek TFF gerekse ilk derece hukuk kurullarının
kaynağının Kanun olması, TFF’nin Uluslararası Futbol Federasyonları Birliği (FIFA) ve Avrupa
Futbol Federasyonları Birliği (UEFA) nezdinde ve diğer ilgili uluslararası müktesebata (örn; Avrupa
Konseyi – Sporda Dopingle Mücadele Sözleşmesi) uyum ve uyma yükümlülüğü ile milletlerarası
alanda temsil görevinin bulunması, Futbol sporunu ulusal düzeyde yürütme ve düzenleme yetkisine
tek başına sahip olması, buna bağlı olarak ulusal düzeyde etki doğuran, futbola ilişkin bağlayıcı
nitelikte düzenleme yapma yetkisini tek başına elinde bulundurması, TFF’ye yüklenilen milli ödev
ve sorumlulukların varlığı gibi unsurlar TFF’nin kamu gücünü ve yetkisini kullanan tekel niteliğini
haiz kamu hizmeti gören bir kuruluş olduğunun açık ifadesidir. Dolayısıyla, TFF’nin aksi yöndeki
nitelemeleri ve 6328 sayılı Kanun karşısında KDK’nın bilgi ve belge taleplerine karşı
sergilemekte olduğu tutum yasal dayanaktan yoksundur.
16. Konuyla ilgili başvuru, hâlihazırda Karabük Valiliği İl Özel İdaresinde kamu personeli olarak
görev yapmakta olan başvuranın, TFF ile ilişiğinin hukuka aykırı olarak kesilmesi iddiasını
içermekte olup TFF bilgi bankasında yeniden bilgilerinin yer alması, tüm görevlerinin şahsına iade
edilmesi talebi hakkındadır.
17. Anayasanın 59’uncu maddesi ile spor, Türk vatandaşlarının sosyal hak ve ödevleri arasında
düzenlenerek anayasal güvence altına alınmıştır (6 no’lu prg.). Bu kapsamda, kamu hizmeti niteliği
taşıyan spor faaliyetleri Gençlik ve Spor Bakanlığı’nın bağlı kuruluşu olan Spor Genel
Müdürlüğü’nün altındaki il ve ilçe teşkilatlanması ile spor federasyonları aracılığı ile
gerçekleştirilmektedir. Ancak, futbolun diğer spor dallarına nazaran taşıdığı ekonomik büyüklük,
sektörleşme vb. özellikleri nedeniyle yıllar itibariyle Spor Genel Müdürlüğü yapılanmasından ayrı
bir teşkilatlanmaya ihtiyaç duyulmuştur. Bu bağlamda, 3461 sayılı, 3813 sayılı ve son olarak 5894
sayılı Türkiye Futbol Federasyonu Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun ile özel hukuk
hükümlerine tabi, tüzel kişiliğe sahip, özerk Türkiye Futbol Federasyonu kurulmuştur (9 no’lu prg.).
18. Mezkûr Kanunun 3’üncü maddesinin birinci fıkrasında TFF’nin görevleri arasında ulusal
talimatlar hazırlamak ve hakemlerin, FIFA, UEFA ve TFF tarafından konulan Statü, talimat ve
düzenlemeleri ile bunların yetkili kurulları tarafından verilen kararlara uymalarını sağlamak
sıralanmış, ayrıca 4’üncü maddesinin 6’ncı fıkrası ile de Genel Sekreterlik ve Yan ve Geçici
Kurulların TFF’nin danışma ve idari birimleri arasında olduğu kurala bağlanmıştır. Buna göre, 9
no’lu paragrafta yer verilen TFF Statüsü uyarınca yan kurul niteliği taşıyan ve bir başkan ile sekiz
üyeden oluşan görevinde bağımsız Merkez Hakem Kurulu kurulmuştur. MHK’nın görevleri arasında
5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu’na uygun olarak Güvenli Elektronik İmza ile üretilmiştir. Evrak teyidi
https://ebys.ombudsman.gov.tr/sorgu/sorgula.aspx adresinden A53O-09M6-8VT9 kodu ile yapılabilir.
8 / 11
2 MART 2018, ANKARA 241