Page 241 - Sporda Hak İhlalleri ve Denetim
P. 241

SPORDA HAK İHLALLERİ VE DENETİM


           sayılı Kararında ayrıntılı bir şekilde yer verilmiş olmakla birlikte, yine 14.3. no’lu paragrafta yer
           verilen Kurumumuz yazısında; “TFF’nin kanunla kurulmuş bir yapı olduğu ve kanuni
           ayrıcalıklardan yararlandığı…” ifade edilerek Yüksek Seçim Kurulu Başkanlığının 01/02/2015
           tarihli ve 107 sayılı “… Türkiye Futbol Federasyonunun kanunla kurulmuş bulunması ve kanunla
           kamu gücüne ait bir takım yetkileri kullanması imkanı tanınmış olması karşısında kamu kurumu
           niteliğinde olduğuna…” kararı hatırlatılarak Federasyonun, 6328 sayılı Kanunun 3’üncü
           maddesindeki “idare” tanımı içinde yer aldığı ifade edilmiştir.
           15.5. Nitekim, burada da bir kez daha tekrar etmek gerekirse, Anayasanın 58’inci ve 59’uncu
           maddeleri, 5894 sayılı Kanunun amacı ve ulaşılmak istenen hedefler ve gerekçeler, mezkûr Kanun
           ile TFF’ye yüklenilen görev ve sorumluluklar, gerek TFF gerekse ilk derece hukuk kurullarının
           kaynağının Kanun olması, TFF’nin Uluslararası Futbol Federasyonları Birliği (FIFA) ve Avrupa
           Futbol Federasyonları Birliği (UEFA) nezdinde ve diğer ilgili uluslararası müktesebata (örn; Avrupa
           Konseyi – Sporda Dopingle Mücadele Sözleşmesi) uyum ve uyma yükümlülüğü ile milletlerarası
           alanda temsil görevinin bulunması, Futbol sporunu ulusal düzeyde yürütme ve düzenleme yetkisine
           tek başına sahip olması, buna bağlı olarak ulusal düzeyde etki doğuran, futbola ilişkin bağlayıcı
           nitelikte düzenleme yapma yetkisini tek başına elinde bulundurması, TFF’ye yüklenilen milli ödev
           ve sorumlulukların varlığı gibi unsurlar TFF’nin kamu gücünü ve yetkisini kullanan tekel niteliğini
           haiz kamu hizmeti gören bir kuruluş olduğunun açık ifadesidir. Dolayısıyla, TFF’nin aksi yöndeki
           nitelemeleri ve 6328 sayılı Kanun karşısında KDK’nın bilgi ve belge taleplerine karşı
           sergilemekte olduğu tutum yasal dayanaktan yoksundur.
           16. Konuyla ilgili başvuru, hâlihazırda Karabük Valiliği İl Özel İdaresinde kamu personeli olarak
           görev yapmakta olan başvuranın, TFF ile ilişiğinin hukuka aykırı olarak kesilmesi iddiasını
           içermekte olup TFF bilgi bankasında yeniden bilgilerinin yer alması, tüm görevlerinin şahsına iade
           edilmesi talebi hakkındadır.
           17. Anayasanın 59’uncu maddesi ile spor, Türk vatandaşlarının sosyal hak ve ödevleri arasında
           düzenlenerek anayasal güvence altına alınmıştır (6 no’lu prg.). Bu kapsamda, kamu hizmeti niteliği
           taşıyan spor faaliyetleri Gençlik ve Spor Bakanlığı’nın bağlı kuruluşu olan Spor Genel
           Müdürlüğü’nün altındaki il ve ilçe teşkilatlanması ile spor federasyonları aracılığı ile
           gerçekleştirilmektedir. Ancak, futbolun diğer spor dallarına nazaran taşıdığı ekonomik büyüklük,
           sektörleşme vb. özellikleri nedeniyle yıllar itibariyle Spor Genel Müdürlüğü yapılanmasından ayrı
           bir teşkilatlanmaya ihtiyaç duyulmuştur. Bu bağlamda, 3461 sayılı, 3813 sayılı ve son olarak 5894
           sayılı Türkiye Futbol Federasyonu Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun ile özel hukuk
           hükümlerine tabi, tüzel kişiliğe sahip, özerk Türkiye Futbol Federasyonu kurulmuştur (9 no’lu prg.).
           18. Mezkûr Kanunun 3’üncü maddesinin birinci fıkrasında TFF’nin görevleri arasında ulusal
           talimatlar hazırlamak ve hakemlerin, FIFA, UEFA ve TFF tarafından konulan Statü, talimat ve
           düzenlemeleri ile bunların yetkili kurulları tarafından verilen kararlara uymalarını sağlamak
           sıralanmış, ayrıca 4’üncü maddesinin 6’ncı fıkrası ile de Genel Sekreterlik ve Yan ve Geçici
           Kurulların TFF’nin danışma ve idari birimleri arasında olduğu kurala bağlanmıştır. Buna göre, 9
           no’lu paragrafta yer verilen TFF Statüsü uyarınca yan kurul niteliği taşıyan ve bir başkan ile sekiz
           üyeden oluşan görevinde bağımsız Merkez Hakem Kurulu kurulmuştur. MHK’nın görevleri arasında


                   5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu’na uygun olarak Güvenli Elektronik İmza ile üretilmiştir. Evrak teyidi
                   https://ebys.ombudsman.gov.tr/sorgu/sorgula.aspx adresinden A53O-09M6-8VT9 kodu ile yapılabilir.
                                            8 / 11





                                                             2 MART 2018, ANKARA  241
   236   237   238   239   240   241   242   243   244   245   246