Page 243 - Sporda Hak İhlalleri ve Denetim
P. 243
SPORDA HAK İHLALLERİ VE DENETİM
kapsamına konu bilgi ve belgelerin tetkikinden tespit edilememektedir. Nitekim TFF, Savcılığa
sunmuş olduğu savunmasında başvuranın TFF MHK Talimatının 52’inci maddesinde sayılı şartları
artık yerine getirmediğine, Futbol Disiplin Talimatına göre bir defada 45 gün, toplamda 90 gün ve
daha fazla ceza almış olduğuna ya da mezkûr Talimatın 60’ıncı maddesi uyarınca kesin hükümlülük
durumu olduğuna ilişkin bir bilgi sunmadığı gibi başvuran hakkındaki işlemin soruşturma
yapılmadan gerçekleştirildiğini açıkca ifade etmiştir.
22. Hakemlik kadrolarına ilişkin terfi ve tenzil işlemlerini yapmakla MHK’nın yükümlü olduğu,
kadro kriterleri arasında MHK’nın değerlendirmesinin bulunduğu 5 no’lu paragrafta açıklanmıştı. Bu
anlamda TFF’nin hakemlerin ya da gözlemcilerin hangi kadroya ya da göreve atanacağına ilişkin
takdir yetkisinin bulunduğu açıktır. Ancak bir İdarenin takdir yetkisini Kanunlara uygunluk ilkesi ve
kamu yararı sınırları çerçevesinde kullanması gerekmektedir. TFF, başvuranın ilişik kesme işleminde
ne tür bir kamu yararı olduğuna ilişkin açıklama öne sürmediği gibi İdare Kamu Denetçiliği
Kurumuna ve Karabük Cumhuriyet Savcılığına başvuranın hakemlik kadrosundan çıkarıldığına
ilişkin bir MHK Kararı da sunmamıştır.
23. Bu nedenle, TFF’nin başvuranı hakemlik ve gözlemcilikten çıkarma işleminin 6894 sayılı
Kanunun 3’üncü maddesi uyarınca hazırladığı ve yürüttüğü Merkez Hakem Teşkilatı Talimatı’nın
35’inci maddesi uyarınca yapıldığı belirtilen işlemde hukuka uyarlık tespit edilememiştir. İlgili
Kurum ve Kuruluşlardan alınan bilgi ve belgelerin tetkikinden TFF’nin başvuranın TFF Bilgi
Bankasından bilgilerinin silinmesi ve İHK İl Başkanlığı ile klasman gözlemciliği kadrolarından
tamamen çıkarılması işlemlerinin TFF MHK Talimatı’na uyarlı gerçekleştirildiğine ilişkin bir tespit
yapılamamaktadır.
24. Kurumumuzca yapılan inceleme neticesinde, başvuran hakkında TFF tarafından
gerçekleştirilen bilgilerinin TFF Bilgi Bankasından silinmesi ve İHK İl Başkanlığı ile klasman
gözlemciliği kadrolarından tamamen çıkarılması işlemlerinin TFF MHK Talimatı’nın 35’nci maddesi
ile gerekçelendirilemeyeceği, ancak başvuranın TFF MHK Talimatının gözlemcilikten çıkarılmaya
ilişkin madde hükümlerini karşıladığı da tespit edilemediğinden, TFF MHK Talimatı’na göre
yeniden değerlendirilmesi gerektiği sonuç ve kanaatine varılmıştır.
B. İyi Yönetim İlkeleri Yönünden Değerlendirme
25. İyi yönetim ilkelerine, 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazetede yayımlanan
Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında
Yönetmeliğin "İyi yönetim ilkeleri" başlıklı 6’ncı maddesinde yer verilmiştir. Söz konusu ilkeler
yönünden yapılan değerlendirmeler neticesinde; TFF’nin Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun
18’inci maddesi kapsamında bilgi ve belgeleri iletmediği, başvuranın bilgi edinme taleplerini 4982
sayılı Bilgi Edinme Kanununa aykırı olarak yanıtsız bıraktığı, bu anlamda “kanunlara uygunluk”,
“şeffaflık”, “hesap verilebilirlik,” ilkelerine uygun davranmadığı, Kamu Denetçiliği Kurumuna
iletmiş olduğu yanıtta üsluba dikkat etmediği, buna göre “nezaket” ilkesine uygun davranmadığı
görülmekte olup bundan sonra bu ilkelere uygun davranması önerilmektedir.
VI. HAK ARAMA ÖZGÜRLÜĞÜNE İLİŞKİN YASAL MEVZUAT
A. Dava Açma Süresinin Yeniden Başlaması
5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu’na uygun olarak Güvenli Elektronik İmza ile üretilmiştir. Evrak teyidi
https://ebys.ombudsman.gov.tr/sorgu/sorgula.aspx adresinden A53O-09M6-8VT9 kodu ile yapılabilir.
10 / 11
2 MART 2018, ANKARA 243