Page 240 - Sporda Hak İhlalleri ve Denetim
P. 240
SPORDA HAK İHLALLERİ VE DENETİM
suçlarından mahkum olanlar sürekli hak mahrumiyeti cezası ile cezalandırılır.” hükmü yer
almaktadır.
IV. KAMU DENETÇİSİ ARİF DÜLGER’İN KAMU BAŞDENETÇİSİNE ÖNERİSİ
14. Başvuranın iddiaları, idarenin konu ile ilgili açıklamaları, ilgili mevzuat ve tüm dosya kapsamı
birlikte değerlendirilerek hazırlanan “Tavsiye Kararı Önerisi” Kamu Başdenetçisi’ne sunulmuştur.
V. DEĞERLENDİRME VE GEREKÇE
A. Hukuka, Hakkaniyete ve İnsan Haklarına Uygunluk Yönünden Değerlendirme
15. Kurumumuzun bilgi ve belge isteme yazısına TFF tarafından verilen 17/04/2018 tarihli ve
2018/27-6599 sayılı yanıt yazısının değerlendirilmesi:
15.1. Bilindiği üzere, Anayasanın “Sporun geliştirilmesi ve tahkim” başlıklı 59’uncu maddesinde
“(Spor Federasyonları) Tahkim kurulu kararlarına karşı hiçbir yargı merciine başvurulamayacağı”;
Anayasanın “Seçimlerin genel yönetim ve denetimi” başlıklı 79’uncu maddesinde ise “Yüksek Seçim
Kurulunun (YSK) kararları aleyhine başka bir mercie başvurulamayacağı” kurala bağlanmıştır.
Dolayısı ile kanun koyucu tarafından YSK’nın kararlarına karşı her türlü başvuru yolu kapatılırken
Tahkim Kurulu kararlarına karşı sadece yargı yolu kapatılarak yargı haricindeki hak arama yolları
açık bırakılmıştır.
15.2. Anayasanın 74’üncü maddesi “Herkesin bilgi edinme ve kamu denetçisine başvurma hakkına
sahip” olduğu hükmünü amir olup 6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunun 5’inci
maddesinin birinci fıkrası ile Kurumun görevi “… idarenin işleyişi ile ilgili şikâyet üzerine, idarenin
her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışlarını; insan haklarına dayalı adalet anlayışı
içinde, hukuka ve hakkaniyete uygunluk yönlerinden incelemek, araştırmak ve idareye önerilerde
bulunmak” şeklinde düzenlenmiş; ikinci fıkrası ile de Kamu Denetçiliği Kurumunun incelemeyeceği
istisnalar belirlenerek “Cumhurbaşkanının tek başına yaptığı işlemler ile resen imzaladığı kararlar
ve emirler, yasama yetkisinin kullanılmasına ilişkin işlemler, yargı yetkisinin kullanılmasına ilişkin
kararlar, Türk Silahlı Kuvvetlerinin sırf askerî nitelikteki faaliyetleri” Kurumun görev alanı dışında
bırakılmış, ancak, Kanun ile belirlenen bu istisnalar arasına TFF dahil edilmemiştir.
15.3. Bu husus, TFF aleyhine Kurumumuzca alınan sair başvuruların incelenmesi aşamasında
TFF’nin çeşitli gerekçeler ile bilgi ve belge taleplerini karşılamaması üzerine Kurumumuz tarafından
iletilen 20/11/2017 tarih ve E.14434 sayılı yazıda da; “…Federasyonunuzun söz konusu eylem ve
işlemleri için yalnızca yargı denetimi yolu kapatılarak bu alanın, Anayasanın 79’uncu maddesinde
YSK kararları için getirilen düzenlemenin aksine büsbütün denetim dışında bırakılmadığı;
dolayısıyla, dayanağını Anayasanın 74’üncü maddesinden alarak, yargısal değil, hukukilik ve
hakkaniyet denetimi ile kamu gözetimi ve denetimi faaliyetini gerçekleştiren Kamu Denetçiliği
Kurumu için, bahse konu alanın denetiminde Anayasal bir engelin bulunmadığı…” şeklinde TFF’ye
bildirilmiştir.
15.4. Konu bu kez, TFF’nin Kanun ve Kanunun uygulanması amacıyla Genel Kurul tarafından
çıkartılan Statüsü açısından değerlendirilecek olursa TFF’nin kamusal niteliğinin ağır bastığı
görülmektedir. Konunun detaylarına, Kamu Denetçiliği Kurumunun 31/03/2017 tarih ve E.2734
5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu’na uygun olarak Güvenli Elektronik İmza ile üretilmiştir. Evrak teyidi
https://ebys.ombudsman.gov.tr/sorgu/sorgula.aspx adresinden A53O-09M6-8VT9 kodu ile yapılabilir.
7 / 11
240 2 MART 2018, ANKARA