Page 242 - Sporda Hak İhlalleri ve Denetim
P. 242
SPORDA HAK İHLALLERİ VE DENETİM
MHK Profesyonel hakem kadrosuna alınacak veya kadrodan çıkartılacak hakemleri belirleyerek
Yönetim Kurulunun onayına sunmak, İl Hakem Kurulu üyelerini (İHK) atamak ve görevden almak
sayılmış, İHK’nın görev süresi de MHK’nın görev süresi ile sınırlı tutularak yeni MHK atanana dek
İHK üyelerinin görevlerine devam edecekleri kurala bağlanmıştır. Ayrıca, kadro belirleme kriterleri
arasında ‘MHK değerlendirmesi’ sayılmış, MHK, hakemlerin bir alt kadroya tenzili veya bir üst
kadroya terfiine karar vermede yetkili organ olarak belirlenmiştir. Benzer şekilde, Gözlemci
kadrolarının belirlenmesi kriterleri arasında ‘MHK değerlendirmesi’ de yer almıştır.
19. Başvuranın dilekçesi ile ekli belgelerin incelenmesinden; başvuranın 11965 lisans numarası ile
futbol hakemliği görevine başladığı, 2004 yılında 3030 lisans numarası ile gözlemci olduğu ve çeşitli
klasmanlarda görev yaptığı, son olarak Karabük İl Hakem Kurulu Başkanı ve Klasman gözlemcisi
kadrosunda görevini sürdürdüğü sırada TFF Hakem İşleri Müdürü tarafından başvuranın e-posta
adresine 10/08/2016 tarihinde “İkinci bir bilgilendirmeye kadar tüm görevleriniz iptal edilmiştir.”
şeklinde bir mesaj gönderildiği, bu mesaj ile başvuranın TFF Bilgi Bankasındaki hakemlik ve
gözlemcilik bilgilerinin tamamen silindiğini farkettiği, TFF resmi internet sitesinde yayımlanan “94
kişinin TFF ile ilişiğinin kesildiği” bilgisini görmesi ve TFF’den herhangi bir bilginin kendisine
iletilmemesi üzerine şahsının FETÖ/PDY Terör Örgütü ile ilişkilendirildiği algısının oluştuğu, bu
nedenle 03/11/2016 tarihinde Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezine (CİMER) başvuruda bulunduğu,
CİMER’den alınan “başvuranın başta FETÖ/PDY silahlı terör örgütü olmak üzere terör örgütleri ile
aidiyeti, iltisakı veya irtibatı olmadığı anlaşılmıştır.” ifadelerinin yer aldığı yazının Karabük Valiliği
tarafından 01/02/2017 tarihinde TFF’ye iletildiği, TFF tarafından bu yazının da yanıtsız bırakıldığı,
23/08/2017 Karabük Cumhuriyet Başsavcılığına TFF nezdinde hakkında iftira suçu işleyenler
hakkında suç duyurusunda bulunduğu anlaşılmaktadır.
20. Karabük Cumhuriyet Başsavcılığı’ndan alınan ve 2 no’lu paragrafta yer verilen bilgi ve
belgelerden TFF’nin başvuran hakkında herhangi bir soruşturma yürütmediğini, söz konusu işlemin
TFF MHK Talimatının 35’inci maddesi kapsamında yapıldığını belirttiği görülmektedir. Ancak, TFF
MHK Talimatının 35’inci maddesi MHK tarafından belirlenen kadrolara atanmış hakem, gözlemci,
mentör ve eğitimcilerin terfi, tenzil ve görevlendirilmesine ilişkin bir hükümdür. Mezkûr hüküm
TFF bünyesinde görev yapan bir hakem ya da gözlemcinin hangi hal ve şartlarda TFF ile ilişiğinin
kesileceğine ilişkin bir nitelik taşımadığından başvuranın sahip olduğu tüm kadrolardan çıkarılması
karşısında hukuken geçerli bir gerekçe olarak nitelendirilememektedir. Nitekim, Karabük
Cumhuriyet Başsavcılığı’nın CBS 2017/3234 no’lu kararında da “müştekinin Merkez Hakem Kurulu
nezdinde ki görevlerinin iptal edilmesine ilişkin işlemin hukuka uygunluk denetimin” yapılması
yönünde bir karar verilemeyeceği gerekçesi ile başvuranın talebi reddedilmiş, “hakların geri
verilmesine ilişkin talebin idari veya hukuk Mahkemelerinde dava konusu edilmesi gerektiği” ifade
edilmiştir.
21. Somut olayda, başvuranın TFF Bilgi Bankasından silinmesini gerektrirecek ilgili Statü ve
Talimat hükümleri incelendiğinde; kadrodan çıkartılma, bir alt kadroya tenzil etme, bulunduğu
kadrodaki görevlerine konu kriterleri karşılayamama ya da TFF MHK Talimat’nın 14’üncü maddesi
uyarınca başvuranın atamasını yapan MHK’nın görev süresinin sona ermesi, İHK’nın çalışma
prensiplerine ilişkin 17’inci maddesinin ilgili hükümleri, gözlemcilikten çıkarılmaya ilişkin 55’inci
ve 52’nci maddeleri gibi ilgili diğer maddeleri dâhilinde bir unsur ya da MHK kararı dosya
5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu’na uygun olarak Güvenli Elektronik İmza ile üretilmiştir. Evrak teyidi
https://ebys.ombudsman.gov.tr/sorgu/sorgula.aspx adresinden A53O-09M6-8VT9 kodu ile yapılabilir.
9 / 11
242 2 MART 2018, ANKARA