Page 224 - temel-haklar
P. 224
konusu olayda, kamulaştırma yetkisine sahip olan idarenin Anayasa
ve yasalara uygun bir işlem oluşturmaksızın, bir kimsenin taşınmaz
malına el koyduğu, mal sahibinin bu taşınmaz üzerindeki dilediği
gibi kullanma hakkına karşı bir girişimde bulunarak “kamulaştırma-
sız el atma” fiilini gerçekleştirdiği görülmektedir. Şikayetçi, zararının
tazmin edilmesi hakkına da sahiptir.
Sonuç olarak, “Kamu Yararı Kararı” olmaksızın ve şikayet sahibine
bedeli peşin ödenmeksizin yapılan bu fiili kamulaştırmada, Türkiye
Cumhuriyeti Anayasası Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi 1 No’lu Ek
Protokolü, 2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu ile AİHM ve Yargıtay iç-
tihatları açısından hukuka aykırılık bulunduğu tespit edilmiştir.
II) Hakkaniyete Uygunluk Denetimi Yönünden
Karayolları Genel Müdürlüğünün 14/01/2013 tarihli ve 1031 sayılı
yazısı ile 11/09/2013 tarihli ve 11807 sayılı yazılarının değerlendiril-
mesinden, şikayetçinin zarara uğradığını kabul ettiği değerlendiril-
mektedir. Ancak, söz konusu haksız fiil 2011 yaz mevsiminde başla-
masına rağmen bugüne kadar müştekinin zararının karşılanmasına
yönelik herhangi bir işlem yapılmadığı da görülmektedir. Meydana
gelen zararın 2 yıldan fazla süredir karşılanmıyor olması idarenin hu-
kuka ve Kanuna saygılı, tedbirli olma ilkeleriyle bağdaşmamaktadır.
Dolayısıyla idarenin Yargıtay ve AİHM İçtihatları doğrultusunda, be-
lirlenecek tazminat miktarının el atma tarihinden itibaren işleyecek
yasal faiziyle birlikte şikayetçiye ödemesi gerektiği değerlendirilmek-
tedir.
Ayrıca, şikayetçinin 03/01/2013 tarihinde zararının tazmini ile
ilgili olarak yapmış olduğu başvurusunun, ilgili idarece 14/01/2013
tarihinde cevaplanmış olmasının, Avrupa Doğru İdari Davranış Yasa-
sıyla da düzenlenen ve iyi yönetim ilkelerinden olan biri bilgi edinme
hakkı, makul sürede karar verme ve kararın geciktirilmeksizin bildiril-
mesi ilkeleri çerçevesinde Kamu Başdenetçisince olumlu bir yaklaşım
olduğu değerlendirilmektedir. Ancak, idarenin cevabının şikayetçinin,
hakkında yapılacak işlemler için öngörülen makul süreyi de belirtir şe-
kilde gerekçeli olması ve ucu açık olmaması, yine iyi yönetim ilkeleri-
nin bir gereğidir.
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 219