Page 224 - temel-haklar
P. 224

konusu olayda, kamulaştırma yetkisine sahip olan idarenin Anayasa
            ve yasalara uygun  bir işlem  oluşturmaksızın, bir kimsenin  taşınmaz
            malına  el koyduğu, mal sahibinin bu taşınmaz üzerindeki  dilediği
            gibi  kullanma  hakkına  karşı bir girişimde bulunarak “kamulaştırma-
            sız el atma” fiilini gerçekleştirdiği görülmektedir. Şikayetçi, zararının
            tazmin edilmesi hakkına da sahiptir.
               Sonuç olarak, “Kamu Yararı Kararı” olmaksızın ve şikayet sahibine
            bedeli peşin ödenmeksizin yapılan bu fiili kamulaştırmada, Türkiye
            Cumhuriyeti Anayasası Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi 1 No’lu Ek
            Protokolü, 2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu ile AİHM ve Yargıtay iç-
            tihatları açısından hukuka aykırılık bulunduğu tespit edilmiştir.
               II) Hakkaniyete Uygunluk Denetimi Yönünden

               Karayolları Genel Müdürlüğünün 14/01/2013 tarihli ve 1031 sayılı
            yazısı ile 11/09/2013 tarihli ve 11807 sayılı yazılarının değerlendiril-
            mesinden, şikayetçinin zarara uğradığını kabul ettiği değerlendiril-
            mektedir. Ancak, söz konusu haksız fiil 2011 yaz mevsiminde başla-
            masına rağmen bugüne kadar müştekinin zararının karşılanmasına
            yönelik  herhangi  bir  işlem yapılmadığı  da  görülmektedir.  Meydana
            gelen zararın 2 yıldan fazla süredir karşılanmıyor olması idarenin hu-
            kuka ve Kanuna saygılı, tedbirli olma ilkeleriyle bağdaşmamaktadır.
            Dolayısıyla idarenin Yargıtay ve  AİHM İçtihatları doğrultusunda, be-
            lirlenecek tazminat miktarının el atma tarihinden itibaren işleyecek
            yasal faiziyle birlikte şikayetçiye ödemesi gerektiği değerlendirilmek-
            tedir.

               Ayrıca, şikayetçinin 03/01/2013 tarihinde zararının tazmini ile
            ilgili olarak yapmış olduğu başvurusunun, ilgili idarece 14/01/2013
            tarihinde cevaplanmış olmasının, Avrupa Doğru İdari Davranış Yasa-
            sıyla da düzenlenen ve  iyi  yönetim  ilkelerinden olan biri bilgi edinme
            hakkı, makul sürede karar verme ve kararın geciktirilmeksizin bildiril-
            mesi ilkeleri çerçevesinde Kamu Başdenetçisince olumlu bir yaklaşım
            olduğu değerlendirilmektedir. Ancak, idarenin cevabının şikayetçinin,
            hakkında yapılacak işlemler için öngörülen makul süreyi de belirtir şe-
            kilde gerekçeli olması ve ucu açık olmaması, yine iyi yönetim ilkeleri-
            nin bir gereğidir.







                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  219
   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228   229