Page 221 - temel-haklar
P. 221
Anılan karar ile, kamulaştırmasız el atma bir nevi haksız eylem ola-
rak nitelendirilmiştir.
Yargıtay Hukuk Genel Kurulu, E.2005/12-463 K2005/455 sayılı
kararında kamulaştırmasız el atmada ödenecek tazminatın “idarenin,
hukuka uygun işlemle değil, hukuka aykırı eylemle, hatta suç olan ey-
lemle ( 5237s, TCK.m.261 ) mülkiyetini devraldığı taşınmaza ödeyece-
ği bedel” olacağını hükme bağlamıştır.
Kamulaştırmasız el koyma işlemi karşısında tazminat talebine
ilişkin Yargıtay Hukuk Genel Kurulu tarafından verilmiş birçok karar
vardır. Bunlardan bazıları; Yargıtay Hukuk Genel Kurulu E: 2005/12-
462- K: 2005/454; Yargıtay Hukuk Genel Kurulu E: 2005/12-461-K:
2005/453; Yargıtay 12. Hukuk Dairesi E: 2011/67-K: 2011/15739.
V-İNCELEME, ARAŞTIRMA ve SONUÇ
A) Şikayetçinin İddiaları
8) Şikayetçi, ... m2 tapulu arazisinden Karasu-Kaynarca bölünmüş
yolu geçtiğini, müteahhit firmanın kamulaştırma işlemi yapılmadan
2011 yılı yaz mevsiminde tarlaya 5 metre dolgu yapılarak yaklaşık
3000 m2 ‘ lik bölümde yer alan ayçiçeği hasadı kaldırılmadan çalış-
malara başlanıldığını ve 2012 yılında da aynı alanda ekim yapılama-
dığı için zarara uğradığını iddia etmektedir. İdarenin yaptığı işlemin
Anayasal ve kanuni herhangi bir dayanağı olmadığını ileri sürmekte ve
zararının tazmin edilmesini talep etmektedir.
B) İlgili İdarenin bilgi ve belgeleri
9) Karayolları Genel Müdürlüğünün 11709/2013 tarihli ve 11807
sayılı yazısında Kaynarca-Karasu karayolunun kamulaştırma planları-
nın tamamlandığı, “Kamu Yaran Kararı” alındıktan sonra kamulaştır-
ma işlemlerinin yürütüleceği ifade edilmiştir.
VI-HUKUKİ DEĞERLENDİRME
Anayasamız, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi 1 No.lu Ek Protoko-
lü, AİHM ve Yargıtay içtihatları açısından değerlendirildiğinde, mül-
kiyete hakkına kamu yararı göz önünde bulundurularak sınırlama
getirilebileceği açık olmakla birlikte, bu sınırlamanın kanuna uygun
şekilde yapılması gerektiği ve kişilerin kanuna uygun olmadan yapılan
216 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU