Page 221 - temel-haklar
P. 221

Anılan karar ile, kamulaştırmasız el atma bir nevi haksız eylem ola-
            rak  nitelendirilmiştir.
               Yargıtay Hukuk Genel Kurulu, E.2005/12-463 K2005/455 sayılı
            kararında kamulaştırmasız el atmada ödenecek tazminatın “idarenin,
            hukuka uygun işlemle değil, hukuka aykırı eylemle, hatta suç olan ey-
            lemle ( 5237s, TCK.m.261 ) mülkiyetini devraldığı taşınmaza ödeyece-
            ği bedel” olacağını hükme bağlamıştır.
               Kamulaştırmasız el koyma işlemi karşısında tazminat talebine
            ilişkin Yargıtay Hukuk Genel Kurulu tarafından verilmiş birçok karar
            vardır. Bunlardan bazıları; Yargıtay Hukuk Genel Kurulu E: 2005/12-
            462- K: 2005/454; Yargıtay Hukuk Genel Kurulu E: 2005/12-461-K:
            2005/453;  Yargıtay  12. Hukuk Dairesi E: 2011/67-K:  2011/15739.

               V-İNCELEME, ARAŞTIRMA ve SONUÇ

               A) Şikayetçinin İddiaları
               8) Şikayetçi, ... m2 tapulu arazisinden Karasu-Kaynarca bölünmüş
            yolu geçtiğini, müteahhit firmanın kamulaştırma işlemi yapılmadan
            2011 yılı yaz mevsiminde tarlaya 5 metre dolgu yapılarak yaklaşık
            3000 m2 ‘ lik bölümde yer alan ayçiçeği hasadı kaldırılmadan çalış-
            malara başlanıldığını ve 2012 yılında da aynı alanda ekim yapılama-
            dığı için zarara uğradığını iddia etmektedir. İdarenin yaptığı işlemin
            Anayasal ve kanuni herhangi bir dayanağı olmadığını ileri sürmekte ve
            zararının tazmin edilmesini talep etmektedir.
               B) İlgili İdarenin bilgi ve belgeleri

               9) Karayolları Genel Müdürlüğünün 11709/2013 tarihli ve 11807
            sayılı yazısında Kaynarca-Karasu karayolunun kamulaştırma planları-
            nın tamamlandığı, “Kamu Yaran Kararı” alındıktan sonra kamulaştır-
            ma  işlemlerinin  yürütüleceği  ifade edilmiştir.

               VI-HUKUKİ DEĞERLENDİRME

               Anayasamız, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi 1 No.lu Ek Protoko-
            lü, AİHM ve Yargıtay içtihatları açısından değerlendirildiğinde, mül-
            kiyete hakkına kamu yararı göz önünde bulundurularak sınırlama
            getirilebileceği açık olmakla birlikte, bu sınırlamanın kanuna uygun
            şekilde yapılması gerektiği ve kişilerin kanuna uygun olmadan yapılan




           216   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226