Page 222 - temel-haklar
P. 222

kamulaştırmadan doğan  zararlarının  tazmin  edilmesi  gerektiği so-
            nucu ortaya çıkmaktadır. Dolayısıyla, yapılan eylemin kamu yararı gö-
            zetilerek yapılmış olmasında bir yanlışlık bulunmamakla birlikte bu-
            nun kanuna uygun olarak yapılmadığı, şikayetçinin bu durumdan kay-
            naklana zararın tazmin edilmediği, bu yönüyle de Protokol ile AİHM
            ve Yargıtay içtihatlarına uygun olmayan bir durumun ortaya çıktığı
            değerlendirilmektedir.

               Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının 35’inci ve 36’ıncı maddeleri ışı-
            ğında yapılan değerlendirmede de, kamulaştırmanın kanuni sınırla-
            malara tabi olduğu açıktır.
               Burada da, yukarıdaki açıklamalara paralel olarak ortak, sürekli ve
            kamusal bir ihtiyacı ifade eden kamu yararı mülkiyet hakkının sınırla-
            rını oluşturmakta, ancak bu sınırların  kanunla  belirlenebileceği belir-
            tilmektedir.
               Şikayete konu olayda da, yol yapımını içeren kamu yararının gerçek-
            leştirilmesi adına, mülkiyet hakkına bir sınırlama getirilmesinin söz
            konusu olduğu ortaya çıkmaktadır. Fakat, kamulaştırmanın, kanunun
            ile belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde olmadığı  tespit edilmiştir.
               Diğer taraftan, kamulaştırma işlemi Anayasanın 46’ncı maddesinde
            ve 2942 sayılı Kamulaştırma Kanununda tanımlanmış, özellikleri or-
            taya konulmuş; kamulaştırma bedeli ve kesin hükme bağlanan artırım
            bedelinin peşin ve nakden ödenmesi kuralı ve  bu kuralın istisnaları
            açıklanmış; taksitlendirme halinde ve herhangi bir nedenle ödenme-
            miş olan kamulaştırma bedellerinde kamu alacakları için öngörülen en
            yüksek faizin uygulanacağı, kabul edilmiştir. Kamulaştırma, Devletin
            kamu yararının gerektirdiği hallerde kamu gücünü kullanarak gerçek
            karşılıklarını peşin ödemek  şartıyla özel mülkiyette bulunan taşınmaz
            mallara karşılığını ödemek suretiyle el koyması  ve bunları kamu hiz-
            metin  özgülemesi  olarak açıklanmaktadır.

               Şu halde, Anayasal ve yasal tanımıyla kamulaştırma:
                  “İdarenin, kamu yararı düşüncesiyle ve kamu gücüne dayana-
                  rak, karşılık parasını Kanunun takside olanak tanıdığı haller
                  ayrık olmak üzere peşin vermek şartıyla, bir taşınmaz malı mal
                  sahibinin rıza ve muvafakatine bakılmaksızın edinmesidir.”
               Şeklinde ifade edilebilir.




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  217
   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227