Page 223 - temel-haklar
P. 223

Görülmektedir ki, kamulaştırma işlemi, her şeyden önce temelini
            Anayasa ve Özel Kanunu’ndan alan yasal bir işlemdir ve bu niteliği iti-
            bariyle kamulaştırmasız el atma eyleminden temelde  ayrılmaktadır.
               “Kamulaştırmasız el atma” eylemine gelince;
               2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu kapsamı içinde veya özel kanun-
            lardaki hükümlere uyularak bir kamulaştırma işlemi yapılmamış veya
            kamulaştırma işlemine  başlanılmakla beraber tamamlanmamış olma-
            sına rağmen, idare  el  koyarak  bir  taşınmaz mal üzerinde tesis veya
            bina yapar yahut o taşınmaz malı kamu yararına yönelik bir hizmete
            tahsis ederek mal sahibinin dilediği gibi kullanma hakkına karşı her-
            hangi   bir  girişimde   bulunursa,   kamulaştırmasız el   koyma   söz
            konusudur. Bu Yönüyle kamulaştırmasız el atma hukuksal nitelikte bir
            eylemdir.
               Ayrıca,  2942  Sayılı  Kamulaştırma  Kanunu  da,  kamulaştırmanın
            kamu yararının gerektirdiği hallerde “Kamu Yararı Kararı» alınarak
            yapılmasını öngörmektedir.
               Şikayet konusu olayda da, ilgili idarenin kamu yararını gözeterek
            kamulaştırmaya gittiği ve Kamulaştırma Kanunun Tinci maddesinde
            öngörülen kamulaştırma planların yapılmış olduğu belirlenmekle bir-
            likte, Anayasa ve yasaya aykırı olarak, “Kamu Yaran Kararı» alınmadı-
            ğı, Kanunun satın alma usulünü düzenleyen 8’ inci maddesi hükümle-
            rinin uygulanarak özel mülkiyetteki taşınmaza gerçek karşılığını öde-
            mediği, bu durumdan dolayı ortaya çıkan zararı da tazmin etmediği
            tespit edilmiştir.
               Öte yandan, Avrupa Doğru İdari Davranış Yasasının yukarıda be-
            lirtilen maddesi, bilgi talebinde bulunanlara verilen bilgilerin, ilgilerin
            başlatacağı işlemleri detaylı bir şekilde izah edecek şekilde açık ve an-
            laşılır olmasını  öngörmektedir.  Verilen bilgilerin, ilgililerin beklen-
            mesi gereken makul süre, sahip oldukları haklar gibi bilgileri açık bir
            şekilde içermesi gerekmektedir. Ayrıca, ucu açık bir ifade hak sahiple-
            rini tatmin etmeyecektir.

               I) Hukuka Uygunluk Denetimi Yönünden
               11) Bu değerlendirmeler ışığında, Kamu yararı kararı alınması
            gereken bir durumda, idarenin, kamulaştırma işlemleri  tamamlan-
            maksızın  taşınmazlara  el  koyması  olarak da özetlenebilecek şikayet




           218   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228