Page 312 - temel-haklar
P. 312

bedelinin İdarece BOTAŞ’a iade edilmesi halinde ise BOTAŞ’ın sebep-
            siz yere zenginleşeceği anlaşılmıştır. İdarece BOTAŞ yetkilileri ile
            görüşme  yapılarak,  irtifak  hakkı  bedelinin  şikayetçiye  veril-
            mesi hususunda uzlaşma sağlanması durumunda şikayetçinin
            mağduriyeti telafi edilebileceği gibi şikayetçinin yargı yoluna
            gitmesinin  önüne geçilerek bu  durumdan kaynaklanabilecek
            kırtasiyecilik ve bürokratik işlemlerin yanında yeni bir mağ-
            duriyete  de  engel  olunacaktır.  Hal böyleyken; BOTAŞ’tan tahsil
            edilen toplam 200.50 TL’nin yasal faiziyle şikayetçiye ödenmesi hu-
            susundaki talebin İdarece ret edilmesi hukuka ve hakkaniyete aykırı
            olup idarece bu işlemin geri alınması ve 200.50 TL irtifak hakkı bede-
            linin tahsil tarihi olan 02/08/2004 tarihinden işleyecek yasal faiziyle
            birlikte şikayetçiye makul sürede ödenmesi ve gerektiğinde BOTAŞ’la
            uzlaşma yapılarak bu bedelin şikayetçiye iadesi için yeni bir işlem tesi-
            si yönünde tavsiye kararı vermek gerekmiştir.
               24. Şikayet başvurucusu, her ne kadar bir takım taşınmazların ...
            Elektrik A.Ş. tarafından kamulaştırıldığını iddia edip kamulaştırma
            bedelini de İdareden talep etmişse de; gerek 6 numaralı paragrafta
            bahsedilen İdarenin cevabı gereği, gerekse şikayetin araştırılması kap-
            samında Ardahan Tapu Müdürlüğü’nden istenilen tapu kayıtlarının
            incelenmesinden şikayetçinin babasından miras yoluyla kendisine ve
            diğer mirasçılara intikal eden taşınmazlar üzerinde herhangi bir ka-
            mulaştırma işleminin yapılmadığı anlaşılmıştır. Birtakım taşınmazla-
            rın tapu kayıtlarında 15 numaralı paragrafta açıklanan Kamulaştırma
            Kanununun 7. Maddesi gereği belirtme şerhi bulunuyor ise de; şerh
            tarihinden itibaren altı ay içinde kamulaştırma bedelinin tespitiyle
            idare adına tescil isteğinde bulunulduğuna dair mahkemeden alınacak
            bir belgenin tapu idaresine ibraz edilmemesi nedeniyle şerhin hukuki
            bir geçerliliği bulunmadığı ve kamulaştırma işlemi de yapılmadığı için
            şikayetçinin bu talebi hukuken haklı bulunmamıştır.
               E. İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme

               25. Gerek 10 numaralı paragrafta bahsedilen Anayasamızın 35.
            Maddesi hükmü, gerekse 11 numaralı paragrafta açıklanan Avrupa
            İnsan Hakları Sözleşmesinin 1 No’lu Protokolünün 1. Maddesi hük-
            mü gereği mülkiyet hakkı koruma altına alınmıştır. Avrupa İnsan
            Hakları Mahkemesi’ne göre; “Mal ve mülk” kavramı iç hukukumuzdaki





                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  307
   307   308   309   310   311   312   313   314   315   316   317