Page 313 - temel-haklar
P. 313

tanımdan bağımsız olarak ayrı ve çok geniş bir anlama sahiptir. Mah-
            kemeye göre; “Mal ve mülk” kavramının maddi varlığa sahip her türlü
            taşınır ya da taşınmaz malı ve bu malların getirilerini de içermekte-
            dir. İdarenin şikayetçinin mülkiyetinde bulunan taşınmazı üzerine
            kurulan üst hakkının karşılığı olan meblağı şikayetçiye yasal faiziyle
            ödemeyi reddetmesine ilişkin işlemi mülkiyet hakkına yapılan bir te-
            cavüz gibi değerlendirilmelidir. Zira 16 ve 17 numaralı paragraflarda
            açıklanan Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi kararlarında da idarenin
            şikayet konumuz örneğindeki gibi işlem veya eylemleri mülkiyet hak-
            kına tecavüz olarak nitelendirilmiş, idarenin zararları faiziyle ödemesi
            ilkesi benimsenmiştir. Bunun haricinde etkin başvuru yollarının açık
            olduğu,hakların kötüye kullanılması vb. başkaca insan hakları ihlali
            tespit edilmemiştir.

               F. İyi Yönetişim İlkeleri Yönünden Değerlendirme
               26. 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazetede
            yayımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına
            İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin  “İyi Yönetim ilkeleri”
            başlıklı 6 ncı maddesi “Kurum, inceleme ve araştırma yaparken idarenin,
            insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde; kanunlara uygunluk, ayrım-
            cılığın önlenmesi, ölçülülük, yetkinin kötüye kullanılmaması, eşitlik, taraf-
            sızlık, dürüstlük, nezaket, şeffaflık, hesap verilebilirlik, haklı beklentiye uy-
            gunluk, kazanılmış hakların korunması, dinlenilme hakkı, savunma hakkı,
            bilgi edinme hakkı, makul sürede karar verme, kararların gerekçeli olması,
            karara karşı başvuru yollarının gösterilmesi, kararın geciktirilmeksizin bil-
            dirilmesi, kişisel verilerin korunması gibi iyi yönetim ilkelerine uygun işlem
            ve eylem ile tutum veya davranışta bulunup bulunmadığını gözetir ve iyi
            yönetim ilkelerine uyar.” şeklindedir. Avrupa Birliği Temel Haklar Bil-
            dirgesi ve Avrupa Doğru İdari Davranış Yasası gibi uluslararası mev-
            zuatlarda iyi yönetişim ilkelerinin ne olduğuna ilişkin açıklamalara
            yer verilmiştir. Bu ilkeler gözetilerek şikayet başvurusu değerlendiril-
            diğinde; İdarenin, şikayetçinin 22/08/2013  tarihli talep dilekçesine
            12/12/2013 tarihinde cevap vererek makul sürede karar verme ilkesini
            ihlal ettiği, ayrıca şikâyetçiye vermiş olduğu cevapta; gerek Anayasa-
            nın 40 ncı maddesinde açık bir şekilde ifade edilen, Danıştay ve Ana-
            yasa Mahkemesi Kararlarında üzerinde önemle durulan gerekse iyi
            yönetişim ilkelerinde vurgulanan kararlara karşı başvuru yollarının ve





           308   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   308   309   310   311   312   313   314   315   316   317   318