Page 52 - temel-haklar
P. 52

dışına çıkartıldıkları” bilgisi ile birlikte, ödemiş oldukları ilk
            taksiti ne şekilde/hangi süre içinde alabileceklerinin kendile-
            rine tebliğ edildiği tespit edilememiştir.
               c. Devletin yurttaşlarına yasalarını öğretme ve duyurma ödevi
            (Anayasamızın 89.  maddesinde  düzenlenen yasaların yayımlanarak
            duyurulması) karşısında yurttaşların da yasaları bilmesinin bir ödev
            olduğu kabul edilmekle birlikte, açıkça düzenlenmeyen bir kanun hük-
            münün, somut olayımız için Bakanlar Kurulu Kararının, vatandaşlarca
            anlaşılmasının beklenemeyeceği, dolayısıyla kanunu bilmemek ma-
            zeret sayılmaz ilkesinden hareketle idarenin “2011/2531 sayılı
            Bakanlar Kurulu Kararı ile ilgili tarafına yazılı herhangi bir bilgi
            verilmemesi nedeniyle hak kaybı yaşamasının, idarenin bir hata-
            sı olarak değerlendirilmesi mümkün değildir.” şeklindeki beyanı
            gereğince kişinin mülkiyet hakkından yoksun bırakılmasının
            Anayasının Türkiye Cumhuriyetinin bir hukuk devleti olduğu-
            nu düzenleyen 2. maddesine aykırılık teşkil edeceği kanaati ve
            sonucuna varılmıştır.
               28) İdarenin Kendi Eylem ve İşlemlerine Karşı Sorumluluğu:

               a. Anayasamızın 40 ıncı maddesi kişinin, resmî görevliler ta-
            rafından vâki haksız işlemler sonucu uğradığı zararın, kanuna
            göre, Devletçe tazmin edileceğine,  Anayasamızın  125.  maddesi
            ise, İdarenin her türlü eylem ve işlemlerine karşı yargı yoluna başvu-
            rulabileceğine, İdarenin, kendi eylem ve işlemlerinden doğan za-
            rarı ödemekle yükümlü olduğuna hükmeder.

               b. İdarenin hukuka aykırı işlem ve eylemlerinden dolayı idare edi-
            lenlerin uğrayacakları her türlü za rarın tazmini, “İdarenin Sorum-
            luluğu” ile ilgili kurallarla sağlanır. İdarenin sebep olduğu zarar,
            kusursuz sorumluluk  veya  hizmet kusuruna  dayalı  sorumluluk
            ilkelerine göre ödenmekte, hizmet kusuru ise; hizmetin kötü iş-
            lemesi, geç işlemesi veya hiç işlememesi şeklinde tezahür etmek-
            tedir. İçtihatlarla geliştirilmiş olan hizmet kusuru, idarenin
            yürüttüğü bir hizmetin kurulmasında, düzenlenmesinde ya da
            işleyişindeki bozukluk ya da aksaklığı ifade eder (Metin Gün-
            day: İdare Hukuku, 6. Aynı Bası, İmaj Yayınları, Ankara 2002,
            s. 320). Danıştay’ın  eski tarihli bir kararında belirttiği üzere  bir
            olayda hizmet kusurunun varlığından söz edebilmek için, “…




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  47
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57