Page 51 - temel-haklar
P. 51

Avrupa İnsan Haklarının ve Temel Özgürlüklerinin Korunma-
            sına İlişkin Sözleşmenin yukarıda anılan hükmü gereğince, bir
            kişinin mülkiyet hakkından mahrum bırakılabilmesi, bu du-
            rumun, uluslararası hukukun genel ilkelerine aykırı bulunma-
            ması, kamu yararına ve kanunun açık hükmüne uygun olması
            şartlarının birarada gerçekleşmesine bağlıdır. Dolayısıyla Ana-
            yasal ve Kanuni bir dayanağı bulunmayan bir şekilde kişilerin
            mülkiyet hakkından mahrum bırakılması mümkün olmayıp,
            aksi durum yukarıda sözü edilen Anayasa ile kanun hükmünde
            olduğu kabul edilen sözleşmeye de aykırılık teşkil edecektir.

               27) İdare, Yükümlülere “Kapsam Dışına Çıkartıldıkları ve
            Ödemiş Oldukları Parayı Nasıl Geri Alabilecekleri” Konuların-
            da Bildirimde Bulunmamıştır:

               a. Anayasamızın 40 ıncı maddesi, Devletin, işlemlerinde ilgili ki-
            şilerin hangi kanun yolları ve mercilere başvuracağını ve süre-
            lerini belirtmek zorunda olduğuna hükmeder. Keza, Avrupa Bir-
            liği Temel Haklar Şartı’nın 41. maddesinde geçen “iyi bir yönetim
            hakkı”nın uygulamada ne anlama geldiğini açıklayan ve ülkemizin de
            Aday ülke olduğu Avrupa Birliğinin müktesebatının bir parçası olan
            “Avrupa Doğru İdare Davranış Yasası”nın 20. maddesinde de,  Yet-
            kililerin bireylerin hak ve menfaatlerini ilgilendiren kararlar
            hususunda ilgili kişi ya da kişilere gerekli bildirimleri yapma-
            sının, özellikle mağduriyete yol açacak kısıtlamaları/ hak dü-
            şürücü süreleri muhatabına doğrudan ve yazılı olarak tebliğ
            etmesinin gerektiği belirtilmektedir.
               b. Milli Savunma Bakanlığı Kurumumuzun bilgi belge isteme yazı-
            sına cevaben gönderdiği yazısında,  “Askerlik Şubesi Başkanlıklarınca,
            bedelli askerlik yasası hususunda yükümlülere bilgi verilmektedir... Anılan
            yükümlünün 2011/2531 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile ilgili tarafına
            yazılı herhangi bir bilgi verilmemesi nedeniyle hak kaybı yaşamasının, ida-
            renin bir hatası olarak değerlendirilmesi mümkün değildir” şeklinde açık-
            lamada bulunulmuştur. İdare tarafından sunulan cevaptan, şikayetçi-
            ler ve idarelerin gönderdiği bilgi ve belgelerin incelenmesinden, yü-
            kümlülere bedelli askerlik kapsamının dışına çıkartıldıklarında, Milli
            Savunma Bakanlığı ya da ilgili askerlik şubesi tarafından herhangi
            bir yazılı bildirimde bulunulmadığı anlaşılmış olup “kapsam





            46   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56