Page 583 - temel-haklar
P. 583

polisin doğrudan sözleşme yapmış olduğu serbest avukatın vekâlet üc-
            retinin ödenmesi şeklinde de gerçekleşebilmektedir.
               47. Emniyet teşkilatı mensuplarına yapılacak söz konusu adli yar-
            dım şekil, esas ve kapsamını belirlemek üzere, 2559 Sayılı Polis Vazife
            ve Selahiyet Kanunun verdiği yetkiye dayanılarak, Hakkında Dava Açı-
            lan Polis İçin Avukat Tutma ve Ücret Ödeme Usul ve Esasları Hakkında
            Yönetmelik yayımlanmıştır.
               48. Söz konusu Yönetmeliğin 6’ncı maddesi uyarınca, sanık po-
            lislere verilecek adli yardımın şekil ve esaslarını belirlemek üzere bir
            Komisyon oluşturulacağı; 7’nci maddesinde Komisyonun kararını
            dayandıracağı belgeler tespit edilmiştir. Aynı Yönetmeliğin 9’uncu
            maddesinde ise “Avukatlık ücretinin tespitinde, avukatlık asgari ücret
            tarifesi esas alınır. Ancak, ödenecek azami miktar tarifede belirlenen
            ücretlerin 20 katını geçemez.” denilmektedir.
               49. İdareye tanınan takdir yetkisi bir hukukî durumla ilgili olarak,
            kanunla idareye serbestçe faaliyette bulunabileceği bir hareket alanı
            tanınması; idarenin, bu hukukî durumla ilgili olarak çeşitli davranış
            şekillerinden  birisini  seçebilme  imkânına  sahip  olmasıdır.  İdari  bir
            makam, takdir yetkisi içerisinde hareket etmekle yetkilendirilmiş ise
            takdir yetkisini, yetkilendirmenin amacıyla uyumlu bir biçimde kul-
            lanmak ve hukukî sınırlarını gözetmek zorundadır.
               50. Takdir yetkisinde, öncelikle dikkate alınması gereken konu,
            idareye takdir yetkisi veren bir düzenlemenin, kanunun olup olmadığı
            ve daha sonra da takdir yetkisinin kanunî sınırlar içerisinde kullanılıp
            kullanılmadığıdır. Takdir yetkisinin kullanımı idarenin keyfi davran-
            ması anlamına gelmeyip, idare takdiri kararlarda tamamen serbest
            değildir. İdarî makamlara tanınan takdir yetkisi, yürütülen idarî fa-
            aliyetin gerekleri ya da aynı anlama gelebilecek hizmetin gerekleri ve
            kamu yararıyla sınırlıdır. Bu bağlamda idari makamlar, takdir yetkisi-
            ni kullanırken, eşitlik ilkesini göz önünde bulundurarak, kamu yararı
            amacı doğrultusunda, hizmetin gereklerine uygun olarak, hareket et-
            mek zorundadırlar.

               51. Nitekim somut olayımızda da yasa koyucu Hakkında Dava Açı-
            lan Polis için Avukat Tutma ve Ücret Ödeme Yönetmeliği’nin 7. mad-
            desinde Komisyon tarafından incelenecek belgeleri belirledikten son-
            ra Avukatlık ücretinin miktarını düzenleyen 9. maddesi ile Komisyon



           578   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   578   579   580   581   582   583   584   585   586   587   588