Page 584 - temel-haklar
P. 584
tarafından belirlenecek olan ücret için alt ve üst sınırları ortaya koymuş,
bu aralıkta idareye serbest olarak hareket etme yetkisi tanımıştır. İdare
de bu maddelere ek olarak yukarıda 14 numaralı paragrafta tek tek sa-
yılan değerlendirme kriterlerini belirlemiş, somut olayımızı da tüm bu
kıstaslar dahilinde değerlendirmiştir.
İdare tarafından tüm bu değişkenler gözetilerek yapılacak değerlen-
dirmelerde suç vasfının aynı ya da benzer olması durumlarında dahi
takdir edilen ücretin farklılaşabileceği anlaşılmaktadır. Nitekim idare
tarafından örnek olarak gönderilen (bkz par.23) komisyonca belirle-
nen ücretlerden de şikayetçiler ile aynı suç vasfından yargılanan kişiler
için birebir aynı ve yaklaşık değerlerin belirlendiği de görülmektedir.
52. İdare ve şikayetçiler tarafından sunulan bilgi ve belgeler ile ida-
reye belirli sınırlar içinde hareket etme konusunda takdir yetkisi ta-
nıyan ilgili mevzuat hükmü ve 41 43 numaralı paragraflarda değinilen
uygulamalar ışığında, idarenin yasa koyucu tarafından kendisine ta-
nınan takdir yetkisini hukuka uygun olarak kullandığı tespit edilmek-
le birlikte, idarenin takdir hakkını kamu hizmeti ve kamu yararı ile
eşitlik ilkesine aykırı olarak kullandığı yönünde başvurucuların iddiası
dışında dosya kapsamında başkaca bilgi ve belgeye rastlanmamıştır.
53. Öte yandan İstanbul ilinin en büyük metropol olduğu, Yalova
ilinin ise daha küçük bir şehir olduğu, her iki kentin de içinde bulun-
duğu ekonomik koşullar, alım gücü vb. hususlar gözetildiğinde, Yalova
ilinde görülecek olan davada tespit edilen avukatlık ücretinde eşitsiz-
lik olmadığı kanaati ve sonucuna varılmıştır.
Sonuç itibarıyla, kovuşturmanın henüz sonuçlanmadığı dolayısıyla
sanıkların hükümlendirilmediği ve suç vasfının da kesinleşmediği de
gözetildiğinde, idarece tesis edilen işlemde hukuka ve hakkaniyete ay-
kırılık tespit edilememiştir.
D. İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme
54. Modern hukuk sistemlerinde hukuk devletinin olmazsa olmaz
bir öğesi olan eşitlik ilkesine neredeyse tüm anayasalar ve uluslararası
sözleşmelerde yer verilmektedir. Kanun önünde eşitlik ilkesi”, yöneti-
len konumdaki gerçek ve tüzel kişiler açısından, eşit muameleye tabi
tutulma ve ayrımcılığa uğratılmama hakkına işaret etmektedir.
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 579