Page 630 - temel-haklar
P. 630

yaygınlaşmıştır. Böylece, yararlananlarla yararlanmayanlar arasındaki
            eşitsizlik de giderilmiştir...” demek suretiyle, kamu hizmetinden ya-
            ralanan kişilerden hizmet giderlerinin bir kısmını karşılamak
            üzere “ücret” alınmasında sakınca görmemiş, hatta bu uygulama
            sayesinde kamu hizmetlerinin herkesin vergileriyle karşılanan mali-
            yetleri bakımından o hizmetten yararlanmayanlar lehine eşitsiz-
            liğin giderildiğini açıkça ortaya koymuştur.

               16. Anayasa Mahkemesi 31/10/2013 tarihli ve 2013/23E.-
            123K. sayılı kararında;  “…  Anayasanın 10. maddesinde yer verilen
            eşitlik ilkesi ile eylemli değil, hukuksal eşitlik öngörülmektedir. Eşitlik il-
            kesinin amacı, aynı durumda bulunan kişilerin kanunla aynı işleme bağlı
            tutulmalarını sağlamak ve kişilere kanunlar karşısında ayrım yapılması-
            nı ve ayrıcalık tanınmasını önlemektir. Bu ilkeyle, aynı durumda bulunan
            kimi kişi ve topluluklara ayrı kurallar uygulanarak kanun karşısında eşitli-
            ğin  ihlali yasaklanmıştır. Kanun önünde eşitlik ilkesi, herkesin her yönden
            aynı kurallara bağlı tutulacağı anlamına gelmez. Durum ve konumlardaki
            özellikler, kimi kişiler ya da topluluklar için değişik kurallara bağlı tutulur-
            sa Anayasa’nın öngördüğü eşitlik ilkesi ihlal edilmiş olmaz…” şeklindeki
            açıklamalarıyla,  eşitlik ilkesine aykırılık  iddiaları değerlendirilir-
            ken dikkat edilmesi gereken noktaları göstermiştir.
               17. Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu 03/07/2000 tarih-
            li ve 2000/401E.-938K. sayılı kararında; Danıştay 10. Dairesinin
            “…sosyal hizmetlerin çağdaş bir anlayış ve bilimsel uygulamalara paralel
            olarak yerine getirilmesi ve ihtiyaçlara cevap verebilmesinin ancak toplum
            kaynaklarından azami derecede yararlanması olanağının sağlanması öl-
            çüsünde mümkün  olabileceği, davalı kurumca sunulan sosyal hizmetten
            faydalanırken hizmetin maliyeti de göz önünde bulundurularak bir miktar
            ücret istenmesinde kamu yararı ve hizmetin gerekleri bakımından herhan-
            gi bir aykırılık bulunmadığı…” yönündeki kararı hakkında davacının
            “karar düzeltme”  talebini kabul ederek verdiği bozma kararında “…
            söz konusu hizmetlerden muhtaç ve özürlü olan herkesin aynı ölçüde yarar-
            lanması gereği kuşkusuzdur. Bu çerçevede yasa ile düzenlenmeyen… sosyal
            hizmetlerin bedel karşılığı koşulunun yönetmelikle getirilmesine olanak
            bulunmadığı…” şeklinde farklı bir gerekçeye dayanmış, böylece kamu
            hizmetlerinden ücret alınabilmesi için bunun öncelikle bir ka-
            nun hükmüne dayanması gerektiğini belirtmiştir.





                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  625
   625   626   627   628   629   630   631   632   633   634   635