Page 630 - temel-haklar
P. 630
yaygınlaşmıştır. Böylece, yararlananlarla yararlanmayanlar arasındaki
eşitsizlik de giderilmiştir...” demek suretiyle, kamu hizmetinden ya-
ralanan kişilerden hizmet giderlerinin bir kısmını karşılamak
üzere “ücret” alınmasında sakınca görmemiş, hatta bu uygulama
sayesinde kamu hizmetlerinin herkesin vergileriyle karşılanan mali-
yetleri bakımından o hizmetten yararlanmayanlar lehine eşitsiz-
liğin giderildiğini açıkça ortaya koymuştur.
16. Anayasa Mahkemesi 31/10/2013 tarihli ve 2013/23E.-
123K. sayılı kararında; “… Anayasanın 10. maddesinde yer verilen
eşitlik ilkesi ile eylemli değil, hukuksal eşitlik öngörülmektedir. Eşitlik il-
kesinin amacı, aynı durumda bulunan kişilerin kanunla aynı işleme bağlı
tutulmalarını sağlamak ve kişilere kanunlar karşısında ayrım yapılması-
nı ve ayrıcalık tanınmasını önlemektir. Bu ilkeyle, aynı durumda bulunan
kimi kişi ve topluluklara ayrı kurallar uygulanarak kanun karşısında eşitli-
ğin ihlali yasaklanmıştır. Kanun önünde eşitlik ilkesi, herkesin her yönden
aynı kurallara bağlı tutulacağı anlamına gelmez. Durum ve konumlardaki
özellikler, kimi kişiler ya da topluluklar için değişik kurallara bağlı tutulur-
sa Anayasa’nın öngördüğü eşitlik ilkesi ihlal edilmiş olmaz…” şeklindeki
açıklamalarıyla, eşitlik ilkesine aykırılık iddiaları değerlendirilir-
ken dikkat edilmesi gereken noktaları göstermiştir.
17. Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu 03/07/2000 tarih-
li ve 2000/401E.-938K. sayılı kararında; Danıştay 10. Dairesinin
“…sosyal hizmetlerin çağdaş bir anlayış ve bilimsel uygulamalara paralel
olarak yerine getirilmesi ve ihtiyaçlara cevap verebilmesinin ancak toplum
kaynaklarından azami derecede yararlanması olanağının sağlanması öl-
çüsünde mümkün olabileceği, davalı kurumca sunulan sosyal hizmetten
faydalanırken hizmetin maliyeti de göz önünde bulundurularak bir miktar
ücret istenmesinde kamu yararı ve hizmetin gerekleri bakımından herhan-
gi bir aykırılık bulunmadığı…” yönündeki kararı hakkında davacının
“karar düzeltme” talebini kabul ederek verdiği bozma kararında “…
söz konusu hizmetlerden muhtaç ve özürlü olan herkesin aynı ölçüde yarar-
lanması gereği kuşkusuzdur. Bu çerçevede yasa ile düzenlenmeyen… sosyal
hizmetlerin bedel karşılığı koşulunun yönetmelikle getirilmesine olanak
bulunmadığı…” şeklinde farklı bir gerekçeye dayanmış, böylece kamu
hizmetlerinden ücret alınabilmesi için bunun öncelikle bir ka-
nun hükmüne dayanması gerektiğini belirtmiştir.
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 625