Page 634 - temel-haklar
P. 634
parkının büyümesine sebep olduğundan sisteme büyük yük oluştur-
duğu, Kurum Portal servisinin sadece 5 kişiyle sınırlı olmak üzere şir-
ketlerin üst düzey yöneticilerine yetki verilerek sunulan bir hizmet
olduğu, bu hizmeti satın almadan da şirketlerin davalarını üc-
retsiz servisler (UYAP Vatandaş Portal ve Avukat Portal) ara-
cılığıyla takip edebilme olanağının bulunduğu, her geçen gün ar-
tan firma kullanıcı sayısına göre sistemin güncellenmesi, güçlendiril-
mesi ve bakımı ile idame hizmetlerinin daha geniş kapsamlı verilmesi
gerektiğinden, kullanıcı sayısı arttıkça sistem merkezinde kullanılan
sunucu ve diğer donanım sayılarının da arttığı ve bu durumun da iş-
letme maliyetlerini artırdığı anlaşılmakla, UYAP’ta farklı portalları
kullananlar arasından sadece UYAP Kurum Portalını kullanan
özel hukuk tüzel kişilerinden (bankalar, şirketler vs.) sunulan
ekstra hizmete binaen- ücret alınmasının, bu paragrafta açık-
lanan gerekçeler ve yukarıda 27.1. nolu paragrafta açıklanan
Anayasa Mahkemesi kararı doğrultusunda “eşitlik ilkesinin ih-
lâli” sayılamayacağı değerlendirilmektedir.
25. Yukarıda anılan mevzuat hükümleri, yüksek mahkeme
kararları ve tüm açıklamalar birlikte değerlendirildiğinde;
Adalet Bakanlığının, kamu hizmeti niteliğini haiz UYAP hizmetlerinin
sunumu esnasında UYAP Kurum Portalını kullanan özel hukuk tüzel
kişilerinden işlem yapılan dosya başına ücret almasında, Anayasanın
48 inci maddesinin birinci fıkrası, 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Ka-
nununun 10 uncu maddesinin son fıkrası, Bilgi Edinme Hakkı Kanu-
nunun Uygulanmasına İlişkin Esas ve Usuller Hakkında Yönetmeliğin
22 nci maddesinin birinci fıkrası, Maliye Bakanlığının 1 Sıra Nolu Bilgi
ve Belgeye Erişim Ücreti Genel Tebliğinin 1 inci maddesinde belirti-
len, “Kamu Kurumlarının erişimine imkan sağlayacakları bilgi
ve belgeler karşılığında ücret talep edip etmemekte serbest ol-
dukları ve erişimine imkan sağlanan yazılı ve basılı bilgi veya
belgelerin ilk on sayfası için, postalama maliyeti dahil herhan-
gi bir ücret alınmayacağı” düzenlemesi gereği ve bu Tebliğe ekli Ta-
rifenin 7 nci maddesi hükümleri ile yukarıda ayrıntılarıyla gösterilen
yüksek mahkeme kararlarına göre hukuka aykırı bir yönün bulunma-
dığı ve bu uygulama ile Anayasanın 10 uncu maddesinde güvence al-
tına alınan “eşitlik ilkesinin” de ihlâl edilmediği anlaşılmakla, somut
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 629