Page 691 - temel-haklar
P. 691

F. İyi Yönetişim İlkeleri Yönünden Değerlendirme

               29. Günümüzde demokratik, modern ve katılımcı yönetim anla-
            yışında idarelerden sadece hukuka uygun hareket etmeleri değil aynı
            zamanda iyi yönetim ilkelerine de uygun işlem tesis etmeleri beklen-
            mektedir.
               30. 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazete’de
            yayımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu’nun Uygulanmasına
            İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik’in “İyi Yönetim İlkeleri”
            başlıklı 6’ncı maddesinde, Kurumun, inceleme ve araştırma yaparken
            insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde; kanunlara uygunluk, ay-
            rımcılığın önlenmesi, ölçülülük, yetkinin kötüye kullanılmaması; eşitlik,
            tarafsızlık, dürüstlük, nezaket, şeffaflık, hesap verilebilirlik, haklı beklen-
            tiye uygunluk, kazanılmış hakların korunması, dinlenilme hakkı, savunma
            hakkı, bilgi edinme hakkı, makul sürede karar verme, kararların gerekçeli
            olması, karara karşı başvuru yollarının gösterilmesi, kararın geciktirilmek-
            sizin bildirilmesi, kişisel verilerin korunması gibi iyi yönetim ilkelerine
            uygun işlem ve eylem ile tutum veya davranışta bulunup bulunmadı-
            ğını gözeteceği düzenlenmiştir. Söz konusu Yönetmelik hükmünde
            yer alan ilkelerin kaynağını teşkil eden Avrupa Birliği Temel Haklar
            Şartı’nın 41’inci maddesinde de iyi yönetim hakkından bahsedilmek-
            te olup benzer ilkelere Avrupa Parlamentosu tarafından kabul edilen
            “Avrupa Doğru İdari Davranış Yasasında” da yer verilmiştir.
               31. Söz konusu ilkeler yönünden yapılan değerlendirme ne-
            ticesinde; şikayet başvurusu kapsamında ilgili idareden istenilen bilgi
            ve belgelerin süresinde ve gerekçeli olarak Kurumumuza gönderildiği,
            şikâyet başvurucusunun talebi ile ilgili olarak makul sürede ve gerekçe-
            li olarak şikayet başvurucusuna cevap verildiği, dolayısıyla “kanunlara
            uygunluk”, “ölçülülük”, “tarafsızlık”, “şeffaflık”, “hesap verilebilirlik”,
            “makul sürede karar verme”, “kararların gerekçeli olması”, “kararın
            geciktirilmeksizin bildirilmesi” ilkelerine uygun davrandığı; ancak
            İdarenin şikayet başvurusunu gerekçeli olarak reddetmesine rağmen
            karara karşı hangi sürede ve hangi mercilere başvurulabileceğini gös-
            termediği, dolayısıyla“karara karşı başvuru yollarının gösterilmesi” il-
            kesine uygun davranmadığı anlaşılmış olup, idareden bundan böy-
            le bu iyi yönetim ilkelerine de uygun hareket etmesi beklenmektedir.






           686   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   686   687   688   689   690   691   692   693   694   695   696