Page 686 - temel-haklar
P. 686

Başvurucunun bulunduğu İzmir şehri ile ailesinin ikamet yeri olan
            Samsun şehirleri arasındaki karayolu mesafesi yaklaşık olarak 1.000
            km’dir. Diğer yandan, başvurucunun ağırlaştırılmış müebbet hapis
            cezasından hükümlü olduğu göz önüne alındığında, ailesi tarafından
            ancak on beş günlük aralıklarla ve günde bir saati geçmemek üzere zi-
            yaret hakkı bulunmaktadır. Dolayısıyla başvurucunun ailesi, en fazla
            bir saatlik her ziyaret için toplamda 2.000 km civarında karayolu yol-
            culuğu yapmak durumunda olup, bu mesafedeki bir yolculuğun ziyaret
            hakkı üzerinde kısıtlayıcı etki doğurması olağandır.
               27.5. Samsun ile İzmir şehirleri arasında havayolu ile ulaşım da
            mümkündür. Havayolu ile ulaşımın daha hızlı ve rahat olacağı söylene-
            bilecek ise de, bu durumda ulaşım masraflarının önemli ölçüde artması
            söz konusu olabilecektir. Ayrıca, iddia edildiği gibi başvurucunun an-
            nesinin rahatsızlığı söz konusu ise havayolu ile ulaşımın da külfet veri-
            ci olması kuvvetle muhtemeldir. Tüm bu hususlar birlikte değerlendi-
            rildiğinde, başvurucunun aile hayatına saygı hakkına bir müdahalenin
            varlığından söz etmek mümkündür ve sonuçta böyle bir müdahalenin
            hukuka uygun kabul edilebilmesi için, kanuni bir dayanağının olması,
            meşru bir amaca yönelik olması ve en nihayetinde orantılılık ilkesine
            uygun olması gereklidir.
               27.6. 5275 sayılı Kanun, hükümlü ve tutukluların, ailelerinin ika-
            met yerlerine yakın ceza infaz kurumlarına yerleştirilmelerine yöne-
            lik emredici bir hüküm içermemektedir. Diğer yandan, mezkûr Ka-
            nun’un 56’ncı maddesinde,  ceza infaz kurumlarının kapsama
            gücünün aşılması  gibi zorunlu nedenlerle, hükümlülerin ko-
            numlarına uygun başka kurumlara nakledilebileceği düzenlen-
            miştir. İdareden alınan bilgi ve belgelerin incelenmesinden anlaşıldığı
            üzere, başvurucunun mahsusen naklini talep ettiği ceza infaz kurum-
            larının, bir tanesi haricinde, kapsama gücü aşılmıştır. Vezirköprü M
            Tipi Kapalı Ceza İnfaz kurumunda ise, henüz kapsama gücü aşılma-
            makla birlikte, % 98 gibi yüksek bir doluluk oranı bulunduğu İdare ta-
            rafından bildirilmiştir. Bu bağlamda öncelikle vurgulamak gerekir ki,
            ceza infaz kurumlarında yaşanan kapasite yetersizliği oldukça önemli
            bir sorun olup,  bu sorunun çözümüne yönelik tedbirler,  AİHS’nin
            3’üncü ve Anayasa’nın 17’nci maddeleri ile koruma altına alınan “hiç
            kimsenin işkenceye veya insanlık dışı ya da aşağılayıcı muamele veya
            cezaya tabi tutulamayacağına” ilişkin temel hak ile yakından ilişkilidir.




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  681
   681   682   683   684   685   686   687   688   689   690   691