Page 687 - temel-haklar
P. 687
Başka bir ifade ile İdarenin dayandığı kapasite aşımı gerekçesi, başvu-
rucu ile birlikte diğer hükümlülerin de temel haklarını koruma ama-
cına yöneliktir. Dolayısıyla dayanılan bu gerekçenin kanuna uygun ve
meşru bir amaca yönelik olduğunu söylemek mümkündür.
27.7. İdarenin öne sürdüğü diğer gerekçe, 167 sayılı Genelge’nin
15’nci maddesi ile getirilen düzenlemeye dayanmaktadır. Mezkûr
maddenin on birinci fıkra hükmü uyarınca, başka bir kuruma naklini
sağlatmak maksadıyla açlık grevi ya da ölüm orucu eylemi yapan hü-
kümlülerin nakil talepleri, bu eylemlerine devam ettikleri ve hakların-
da verilen disiplin cezası kaldırılmadığı sürece değerlendirilmeyecek-
tir. Bu bağlamda İdareden alınan bilgi ve belgelerden anlaşıldığı üzere
başvurucu, hakkında tesis edilen 26/11/2015 tarihli ve 2015/838 sa-
yılı disiplin cezası neticesinde açlık grevi eylemi başlatmış; yürütülen
soruşturma kapsamında alınan savunmasında ise, başka bir kuruma
nakledilene kadar eylemini sürdüreceğini, nakli sağlanmadı-
ğı takdirde ise eylemini ölüm orucuna dönüştüreceğini beyan
etmiştir. Yürütülen disiplin soruşturması sonucunda, 16/12/2015
tarihli ve 2015/947 sayılı karar ile başvurucu hakkında tekrar disip-
lin cezası tesis edilmiş, müteakiben disiplin nedeniyle başvurucunun
İzmir 2 Nolu F Tipi Yüksek Güvenlikli Kapalı Ceza İnfaz Kurumuna
nakli gerçekleştirilmiştir. İdare, cevap tarihi itibarıyla başvurucunun
açlık grevi eylemine devam edip etmediği ve buna ilişkin tesis edilen
disiplin cezasının kaldırılıp kaldırılmadığı konusunda açık bir bilgi
vermemiştir. Lakin doğrudan 167 sayılı Genelge’nin 15’nci maddesi-
nin on birinci fıkrasına atıf yapılarak nakil talebinin değerlendirmeye
alınamayacağının bildirilmesi, fıkra hükmünde belirtilen engelleyici
şartların devam ettiği anlamını ihtiva etmektedir.
27.8. 5275 sayılı Kanun’un 26’ncı maddesinde, hükümlülerin
infaz rejimine uygun tutum ve davranışlar içinde bulunmakla yüküm-
lü oldukları düzenlenmiştir. Aynı maddenin ikinci fıkrasında ise, hü-
kümlülerin, bilerek yaşamlarını ve bedensel bütünlüklerini tehlikeye
düşürecek eylemlere girişmelerinin, cezanın yerine getirilmesine kat-
lanma yükümlülüğünün ihlâli sayılacağı açıkça ifade edilmiştir. 5275
sayılı Kanun’un 54’üncü maddesinin birinci fıkrasında, hüküm-
lülerin kendi istekleri ile başka kurumlara nakledilebilmeleri için, di-
ğer şartların yanı sıra “İyi hâl göstermeleri, disiplin cezası almamış veya
kaldırılmış olması” ve “Daha önce disiplin nedeniyle ayrılmak zorunda
682 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU