Page 688 - temel-haklar
P. 688

kaldıkları kurum olmaması” şartları da aranmıştır. Söz konusu kanun
            hükümleri ve bu hükümler çerçevesinde ele alınması gereken 167 sa-
            yılı Genelge’nin 15’nci maddesinin ilgili fıkrası, yapılan müdahalenin
            yasal dayanağını oluşturmaktadır. Başvurucunun, naklini sağlatmak
            maksadıyla açlık grevi eylemine girmesi ve bu nedenle disiplin ceza-
            sı almış olması; ayrıca yine disiplin nedeniyle başka bir kuruma nak-
            ledilmiş olması göz önüne alındığında, yapılan müdahalenin cezaevi
            yönetiminde disiplinin korunması ve hükümlü açısından istikrarlı bir
            iyileştirme programının uygulanması cihetinde meşru amaçlara yöne-
            lik olduğu anlaşılmaktadır.

               27.9. Temel hak ve hürriyetlere ilişkin bir müdahalenin hukuka
            uyarlığı; kanunilik ve meşru amaç kriterlerine uygun olmasının yanı
            sıra ölçülü olmasını da gerektirmektedir. Başka bir ifadeyle bireylerin
            temel haklarına yapılan müdahale ile bu müdahalenin temelini oluş-
            turan meşru amaç arasında bir orantı bulunması zorunludur. Bir mü-
            dahalenin orantılı olması için de temas edilen temel hakka en az dü-
            zeyde zarar verecek, diğer yandan ise ulaşılmak istenen amacı yerine
            getirebilecek nitelikte olan yöntemin tercih edilmesi gereklidir. Keza,
            Anayasa’nın 13’üncü maddesinde, temel hak ve özgürlüklere getiri-
            lecek sınırlamaların demokratik toplum düzeninin ve lâik Cum-
            huriyetin gereklerine ve ölçülülük ilkesine aykırı olamayacağı
            hüküm altına alınmıştır.

               27.10. Başvurucunun naklini talep etmiş olduğu,  Giresun, Ordu,
            Sinop, Samsun ve Ünye şehirlerinde durumuna uygun ceza infaz ku-
            rumlarında kapsama gücünün aşılmış olması ve bu nedenle anı-
            lan kurumlara naklinin sağlanamamasında hukuka aykırılık
            bulunmadığı değerlendirilmiştir. İdare tarafından başvurucunun
            nakil talebinin olumsuz değerlendirilmesinde dayanılan diğer bir ge-
            rekçe, başvurucunun başka bir kuruma naklinin sağlamak maksadıyla
            açlık grevi eylemi başlatmış olması ve bu nedenle hakkında disiplin
            cezası tesis edilmesidir. Dayanılan bu gerekçe daha genel niteliktedir.
            Keza, 167 sayılı Genelge’nin 15’nci maddesi, açlık grevi veya ölüm oru-
            cu eylemi devam ettiği ve verilen disiplin cezası kaldırılmadığı sürece
            hükümlülerin kendi istekleri ile nakil taleplerinin değerlendirilmeye-
            ceğini hükme bağlamış olup, bu durumda talep edilen kurumun baş-
            vurucunun durumuna uygun ve yeterli kapasiteye sahip olup olmadı-
            ğı önemini yitirmektedir. Söz konusu düzenleme, açıklandığı üzere




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  683
   683   684   685   686   687   688   689   690   691   692   693