Page 783 - temel-haklar
P. 783
kurumumuza iletilmiştir. Fırat Üniversitesi Rektörlüğü şikayete konu
taşınmazların Fırat Üniversitesi Tarım ve Hayvancılık Araştırma ve
Uygulama Merkezi Müdürlüğü bünyesinde Üniversite öğrencilerinin
eğitim ve öğretim faaliyetleri ve öğretim üyelerinin deneysel araştır-
ma ve uygulama faaliyetlerinin yapıldığını belirterek 4-3 no.lu parag-
rafta yer alan açıklamalarda bulunmuştur.
7) Şikayetçi tarafından her ne kadar bir başka malik tarafından
“kamulaştırma bedelinin arttırılması” davasında, Elazığ Asliye Hukuk
Mahkemesinin 15/10/1963 tarih 963/633 E. 963/750 K. sayılı karar
ile taşınmaz m2 değerinin 15 kuruştan 70 kuruşa çıkarılması nede-
niyle, 55 Kuruş fark üzerinden hesaplanan meblağın kanuni faiziyle
ödenmesi talep edilmiş ise de dosya kapsamından şikayetçi murisle-
rinin bu hususta talepte bulunmadığı ve dava da açmadıkları anlaşıl-
mıştır.
D. Kamu Denetçisinin İnceleme ve Araştırma Bulguları:
8) Şikâyet konusuna ilişkin olarak idareden istenen bilgi ve belgeler
ile idarenin cevabi yazılarına “İdarenin Şikâyete İlişkin Açıklamaları”
ve “Olaylar” başlığı altındaki paragraflarda yer verilmiştir.
III. HUKUKİ DEĞERLENDİRME VE GEREKÇE
A. İlgili Mevzuat:
9) İnsan, Hakları Evrensel Beyannamesi’nin 17’nci madde-
sinde; “Hiç kimsenin keyfi olarak mal ve mülkünden yoksun bırakıla-
mayacağı” düzenlenmiştir.
10) Avrupa Birliği Temel Haklar Şartı’nın “Mülkiyet Hak-
kı” başlıklı 17’nci maddesinde;
“Mülkten yoksun bırakılma sonucunda, zamanında ödenecek adil
tazminat” koşuluna yer verilmiştir.
11) Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi 1 No’lu Ek Protokol’ün
1’nci maddesinde; “Her gerçek ve tüzel kişinin mal ve mülk doku-
nulmazlığına saygı gösterilmesini isteme hakkı vardır. Bir kimse,
ancak kamu yararı sebebiyle ve yasada öngörülen koşullara ve ulusla-
rarası hukukun genel ilkelerine uygun olarak mal ve mülkünden yok-
sun bırakılabilir. “Yukarıdaki hükümler, devletlerin, mülkiyetin kamu
778 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU