Page 158 - yargi-ozel-raporu
P. 158

a) Mahkeme hâkimlerinin sadece davanın esası ve diğer hukuki
                      yönleriyle ilgilenip; dosyadaki diğer yazışmaların yapılması, ara
                      kararların ve müzekkerelerin gereğinin yerine getirilip getiril-
                      mediğinin izlenmesi amacıyla doğrudan mahkeme hâkimlerine
                      bağlı uzmanlardan oluşan ayrı bir adli hizmet uzmanlığı mües-
                      sesesinin kurulması,

                      b) Hâkimlerin, özellikle de ilk derece mahkemesi hâkimlerinin
                      sayısının bir an önce artırılması,
                      c) Hâkimlerin atanmalarında ve yetkilendirilmelerinde mutlaka     Bölüm 2   Adli Yargı İlk Derece Hukuk Mahkemeleri
                      uzmanlığa riayet edilerek, uygulamada çok uzun bir süre hukuk
                      hâkimliği yapmış olan bir kişinin ceza hâkimliğine atanmasına
                      son verilmeli, bunu sağlamak için hâkimlik mesleğine girişte, hâ-
                      kimlerin, hukuk ve ceza hâkimi olarak iki ana gruba ayrılması
                      sağlanmalıdır.  Hatta bu uzmanlaşma olgusunun üst mahkeme-
                      lerde üye seçiminde de gözetilmesi, yargılamanın seriliğini önem-
                      li derecede arttıracak ve hâkimlerin iş yükü azaltacaktır.
                   3.11. Mahkeme Hâkimlerine Meslek İçi Eğitim Verilmesi

                   (257) Ekonomik hayatın hızlı ilerlemesi, beraberinde yeni uyuşmaz-
                   lıkların çıkmasına neden olmaktadır. Yine AB ile katılım sürecinde
                   yeni kanunlar çıkarılmakta ya da kanun değişikliklerine gidilmek-
                   tedir ve bu durum uygulamada çeşitli sorunlar doğurmaktadır. Bu
                   nedenle tüm mahkemelerde görevli hâkimler ve Cumhuriyet savcı-
                   ları ile diğer adalet personeline düzenli aralıklarla meslek içi eğitim
                   verilmesi uygulamasına devam edilmeli ve bu uygulama yaygınlaştı-
                   rılmalıdır. Özellikle AİHM ile yapılacak işbirliği ile bu Mahkeme-
                   nin kararları ve işleyişi konusunda hâkim ve Cumhuriyet savcıları
                   bilgilendirilmelidir.
                   (258) Hâkimlerin meslek içi eğitiminde yegâne Kurum konumunda
                       118
                   olan  Türkiye Adalet Akademisinin (TAA) kapasitesinin ve eğitim
                   kadrosunun arttırılması bu konuda oldukça önemlidir. Özerk bir
                   kurum olan TAA’nın bütçesinin ve yetkilerinin arttırılarak kürsü-
                   de görev yapan hâkimlerin her yıl belirli dönemlerde ve konularda
                   (özellikle ihtiyaç duyduğu alanlarda) meslek içi eğitime alınması zo-
                   runlu hale getirilmelidir.

                   118 15/02/2014 tarihli 6524 sayılı Kanunla meslek içi eğitim TAA’ya verilmiştir.



                                                                         131
   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163