Page 153 - yargi-ozel-raporu
P. 153

tığı uyuşmazlık sayısı bu değişikliğin ardından artmıştır.  6502 sayılı
                      Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanunda da tüketici sorunla-
                      rı hakem heyetlerinin, tüketici sorunlarını çözmeye yetkili olduğu
                      ve kararların tarafları bağlayacağı düzenlenmiştir. Yetkili bakanlık,
                      2016 yılı için il tüketici hakem heyetleri için 3.480 TL, ilçe tüketici
                      hakem heyetleri için 2.320 TL’ye kadar olan uyuşmazlıklar için tü-
                      ketici hakem heyetlerine müracaat edilebileceğini tebliğ etmiştir.
                                                                            111
                      (247) Öte yandan 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Ka-
                      nunla (eski 4077 sayılı Kanun) tüketicilerle satıcılar arasında çıkan
                      ve değeri belli bir miktarın altındaki uyuşmazlıklarda, il ve ilçe mer-
                      kezlerinde Bakanlık tarafından oluşturulan tüketici hakem heyetleri-
                      ne başvuru zorunlu tutulmuştur. Bu uyuşmazlıklarda tüketici hakem
                      heyeti tarafından verilen karar taraflar için bağlayıcıdır. Bu yönüyle
                      tüketici hakem heyetlerini tüketici mahkemeleri yanında yer alan
                      alternatif uyuşmazlık çözüm yolu olarak kabul eden görüşler olduğu
                      gibi  alternatif uyuşmazlık yöntemi olmayıp, zorunlu bir tahkim
                         112
                      usulü sayan görüşler de mevcuttur.  Bu yöntemin ülkemizde etkin
                                                   113
                      bir şekilde uygulandığı görülmektedir. Bu nedenle zorunlu hakem
                      heyetinin uygulanabileceği alanların ve kapasitelerinin genişletilmesi
                      isabetli olacaktır.

                      (248) 6502 sayılı Kanunun öngördüğü tüketici uyuşmazlıklarının
        Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
                      ikinci çözüm yeri olan tüketici mahkemelerinin iş yükünün (Ada-
                      let Bakanlığının yukarıda belirtilen verileri incelendiğinde), oldukça
                      fazla olduğu ve neredeyse bu mahkemelerin tıkandığı görülmekte-
                      dir. Örneğin; Ankara ve İstanbul tüketici mahkemelerinde tensiple
                      birlikte yaklaşık bir yıl sonraya ön inceleme duruşma günü verildiği
                      bilinmektedir. 2014 yılında toplam 250.107 adet  davaya bakan
                                                                 114


                      111 http://www.tuketici.gov.tr/?wapp=haberler_tr&cat=haberG&open=
                         6&id=0E875403-D1AB-4764-95FB-F1149A3DF4E6(ErişimTarihi:
                         26/05/2016)
                      112 ÇELİK, ÇELİK, age,  http://www.celik-hukuk.net/tuketici-hakem-heyetle-
                         ri-ve -tuketici-mahkemeleri/ (Erişim Tarihi: 09/03/2016)
                      113 ERMENEK, İbrahim,  Yargı Kararları Işığında Tüketici Sorunları Hakem He-
                         yetleri ve Bu Alanda Ortaya Çıkan Sorunlara İlişkin Çözüm Önerileri, Gazi
                         Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, C. XVII, Y. 2013, Sa. 1-2, sf. 594.
                      114 http://www.adlisicil.adalet.gov.tr/istatistik_2014/182.pdf(ErişimTarihi:
                         23/05/2016)



                      126
   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158