Page 214 - yargi-ozel-raporu
P. 214
te, bu kurulların hâkimlik mesleğine mensup üyeleri dahi yürütme
organı tarafından atanmakta, ağırlıklı olarak mahkemelerin idari ve
mali yönetimi ile ilgilenmeleri bakımından da HSYK’ya örnek teşkil
etmemektedir. Örneğin; Hollanda’da tüm üyeler Adalet Bakanının
teklifi üzerine Kral tarafından atanırken, İsveç’te hâkimler dâhil üye-
lerin tamamı Hükumet tarafından atanmakta olup, Kurul üyelerinin
çoğunluğu yargı dışı üyelerden meydana gelmektedir. 164
5. Yargı Reformu Stratejisinin HSYK’nın Yeniden
Yapılandırılmasına İlişkin İlkeleri ve Önerdiği Kurul Modeli
165
5.1. Objektiflik, Tarafsızlık, Şeffaflık
(370) Bu ilkeleri sağlamak bakımından; Bölüm 4 Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu
1) Kişisel verilerin korunması koşuluyla Kurulun, tüm kararları-
na erişim imkânı sağlanması,
2) Kurul kararlarına karşı etkili bir başvuru yöntemi kurulması,
3) Bazı kararlarına karşı yargı yolunun açık hale getirilmesi,
4) Adalet Bakanının sadece Genel Kurula başkanlık etmesi,
gibi tedbirler öngörülmüş bulunmaktadır.
164 Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulunun Yeniden Yapılandırılması, sf. 6-8.
165 Bu konuda bkz. Avrupa Yargıçları Danışma Konseyi 1 (2001) No lu Görüş,
paragraf: 25, http://www.anayasa.gov.tr/files/insan_haklari_mahkemesi/go-
rusler/12001.pdf (Erişim Tarihi: 23/05/2016); hâkimlerin mesleki kariyerleri
ve yükselmeleriyle ilgili uluslararası belgelerde nesnel ölçütlere dayanmanın
önemi vurgulanmaktadır. Avrupa Yargıçları Danışma Konseyi hâkimlerin
mesleğe kabulü ve kariyerlerinin; eğitimsel niteliklerini, dürüstlük, yetenek ve
etkinliklerini de gözeten liyakat esasına göre olmasını temin edecek objektif
kriterlerin geliştirilmesini ve yayımlanmasını tavsiye etmiştir. Hâkim ve savcı-
ların derece yükselmelerinin yapılabilmesi bakımından esas alınan kriterlerden
olan üst mahkemelerce verilen not uygulaması 2802 sayılı Kanunda yapılan
31/03/2011 tarihli değişiklikle kaldırılmıştır. Bununla birlikte 2802 sayılı Ka-
nunun 21 inci maddesinde hâkimler ve savcıların yükselmelerinde; üst merci-
ler ve müfettişlerce haklarında düzenlenen hâl kâğıtları, ahlaki gidişleri ve gö-
reve bağlılıkları gibi kişiden kişiye değişebilecek öznel ölçütlerin benimsendiği
görülmektedir. Hâkim ve savcıların meslekte yükselmelerinde nesnel ölçütler
belirlenerek dürüstlük, yetenek ve etkinliğe dayalı liyakat esas alınmalıdır. Ay-
rıca HSYK kararlarına karşı yargı yolu açılarak meslekte yükseltilmeyen hâkim
ve savcının yargıya başvurma hakkı güvence altına alınmalıdır.
187