Page 218 - yargi-ozel-raporu
P. 218

yerine getirirken, Bakanlık ile yakın temas içerisinde çalışması bü-
                   yük önem arz etmektedir. Bu koordinasyonun sağlıklı bir şekilde
                   sağlanabilmesi bakımından, Adalet Bakanlığı Müsteşarının da Ku-
                   rulda yer alması uygun görülmüştür.

                   (382) Ülke kamuoyunun bir kesiminde Adalet Bakanı ve Müsteşa-
                   rının Kurulda yer almaması gerektiği, AB’nin talebinin de bu yön-
                   de olduğu ileri sürülmekte ise de, Katılım Ortaklığı Belgelerinde ve
                   1998 yılından beri AB Komisyonunca Türkiye hakkında düzenlenen
                   ilerleme raporlarında, Adalet Bakanı ve Müsteşarının Kurulda yer
                   almaması gerektiği yönünde bir tavsiyede bulunulmamıştır. Sadece
                   2003-2006 yıllarına ilişkin İlerleme Raporlarında, Bakan ve Müs-
                   teşarın HSYK’daki varlığı bir tespit olarak yer almıştır. 2007 yılı ve
                   sonrasında düzenlenen İlerleme Raporlarında ise bu hususa değinil-    Bölüm 4   Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu
                   memekte, yukarıda sözü edilen diğer eleştirilerle birlikte Kurulun
                   son değişiklikten önceki yapılanmasındaki yargının bütününü tem-
                   sil etmeyen yönleri öne çıkarılmıştır.

                   (383) AB tarafından yöneltilen Adalet Bakanı ve Müsteşarının Ku-
                   rulda yer almaması gerektiğine ilişkin net eleştiri, 2003, 2004 ve
                   2005 yıllarında düzenlenen Türk Yargı Sisteminin İşleyişine İlişkin
                   İstişarî Ziyaret Raporlarında yer almıştır. Buna karşılık, son olarak
                   2008 yılında yapılan istişarî ziyaret sonunda düzenlenen raporda ise,
                   Adalet Bakanının Kurulda yer almaması tavsiye edilirken, Kurulun
                   başkanlığının Adalet Bakanlığı Müsteşarına verilmesi gerektiği be-
                   lirtilmiştir.

                   (384) Bu noktada, bahse konu raporların mahiyetine değinmek ge-
                   rekirse; istişarî raporlar, bağımsız uzmanlarca AB Komisyonu adına
                   düzenlenmekle birlikte, görüş niteliğindeki raporlardır. AB Komis-
                   yonu bile bu raporlarda ifade edilen fikirleri kendisi bakımından
                   bağlayıcı kabul etmemektedir.

                   (385) Katılım Ortaklığı Belgesi ve ilerleme raporları ise, AB’nin ken-
                   di organlarınca oluşturulan belgeler olup, Birliğin resmî tutumunu
                   yansıtmaktadır. Bu bağlamda Birliğin, Adalet Bakanı ve Müsteşarı-
                   nın HSYK’daki konumuna ilişkin tutumunu anlamak bakımından,
                   Katılım Ortaklığı Belgesi ile ilerleme raporları ve özellikle 2009 yılı
                   İlerleme Raporu önem taşımaktadır. Adalet Bakanı ve Müsteşarının



                                                                         191
   213   214   215   216   217   218   219   220   221   222   223