Page 345 - yargi-ozel-raporu
P. 345
uhdesinde görünmesi ve terfi sisteminin soruşturma dosyalarının
kısa sürede çıkarılması için zorlayıcı bir etken olması, soruşturma
dosya sayısının çokluğu da uzlaşma teklifinin serinleme süresine
uyulmadan sıcağı sıcağına yapılmasını etkileyen en önemli neden
olarak karşımıza çıkmaktadır.
(655) Uzlaşma uygulamalarında pilot bölgelerden biri olan İzmir’de
uzlaşma teklifinin kollukta yapılmaması ve serinleme süresi olarak
adlandırılan süre sonrasında yapılan davete tarafların % 90 oranında
katılım sağladığı beyan edilmektedir.
(656) Öte yandan uzlaşma teklifinden önce taraflara uzlaşma usulü
hakkında video vb. usullerle görsel bir tanıtım yapılması ve başarı
ile sonuçlanan uzlaşma uygulamaları hakkında örnekler verilmesi,
uzlaşma görüşmeleri için kaliteli ve güvenli bir ortamın sağlanması,
görüşmelere ilgili tarafların (aile, akraba, komşu vb.) ve uzmanların
(sosyal çalışmacı, psikolog vb.) katılabilmesi uzlaşmanın olumlu so-
nuçlanmasını sağlayacak önemli hususlar olarak belirtilmiştir.
(657) Dolayısıyla uzlaşma teklifinin soruşturmanın hemen başında
bürokratik bir işlem olarak değil, mağdura ihtiyacı olan serinleme
süresinin sağlanması amacıyla deliller toplandıktan ve dava açılaca-
ğının anlaşılmasından sonra yapılması ve uzlaşma görüşmeleri için
gerekli ortamın sağlanması, uyuşmazlıkların çözümünde uzlaşma
Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
yolunun etkili bir biçimde kullanılmasını sağlayacaktır.
5. Ombudsmanlık
(658) İdarenin görevlerinin artmasıyla birlikte, hukuka uygun dav-
ranıp davranmadığının veya iş ve işlemlerinde insan hakları ihlali
bulunup bulunmadığının denetimi de önem kazanmıştır. Bu amaçla
idarenin denetiminde, çeşitli yöntemler benimsenmiştir. İdarenin
yasama organı aracılığıyla veya yargı organlarınca denetimi müm-
kün olabileceği gibi özel denetleyici kuruluşlar eliyle de denetimi
yapılabilmektedir. Öte yandan kamuoyu denetimi veya idarenin
keyfiliğini önlemek ve uygulamalarda yeknesaklığı sağlamak ama-
cıyla, kendi içinde hiyerarşi ve vesayet yoluyla denetimi gibi denetim
yolları da mevcuttur. Ancak gerek yargı denetiminin geç işlemesi,
gerekse idarenin kendi içinde yaptığı denetimin tarafsızlığı konu-
318