Page 345 - yargi-ozel-raporu
P. 345

uhdesinde görünmesi ve terfi sisteminin soruşturma dosyalarının
                      kısa sürede çıkarılması için zorlayıcı bir etken olması, soruşturma
                      dosya sayısının çokluğu da uzlaşma teklifinin serinleme süresine
                      uyulmadan sıcağı sıcağına yapılmasını etkileyen en önemli neden
                      olarak karşımıza çıkmaktadır.

                      (655) Uzlaşma uygulamalarında pilot bölgelerden biri olan İzmir’de
                      uzlaşma teklifinin kollukta yapılmaması ve serinleme süresi olarak
                      adlandırılan süre sonrasında yapılan davete tarafların % 90 oranında
                      katılım sağladığı beyan edilmektedir.

                      (656) Öte yandan uzlaşma teklifinden önce taraflara uzlaşma usulü
                      hakkında video vb. usullerle görsel bir tanıtım yapılması ve başarı
                      ile sonuçlanan uzlaşma uygulamaları hakkında örnekler verilmesi,
                      uzlaşma görüşmeleri için kaliteli ve güvenli bir ortamın sağlanması,
                      görüşmelere ilgili tarafların (aile, akraba, komşu vb.) ve uzmanların
                      (sosyal çalışmacı, psikolog vb.) katılabilmesi uzlaşmanın olumlu so-
                      nuçlanmasını sağlayacak önemli hususlar olarak belirtilmiştir.

                      (657) Dolayısıyla uzlaşma teklifinin soruşturmanın hemen başında
                      bürokratik bir işlem olarak değil, mağdura ihtiyacı olan serinleme
                      süresinin sağlanması amacıyla deliller toplandıktan ve dava açılaca-
                      ğının anlaşılmasından sonra yapılması ve uzlaşma görüşmeleri için
                      gerekli  ortamın  sağlanması,  uyuşmazlıkların  çözümünde  uzlaşma
        Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
                      yolunun etkili bir biçimde kullanılmasını sağlayacaktır.

                      5. Ombudsmanlık
                      (658) İdarenin görevlerinin artmasıyla birlikte, hukuka uygun dav-
                      ranıp davranmadığının veya iş ve işlemlerinde insan hakları ihlali
                      bulunup bulunmadığının denetimi de önem kazanmıştır. Bu amaçla
                      idarenin  denetiminde,  çeşitli  yöntemler  benimsenmiştir. İdarenin
                      yasama organı aracılığıyla veya yargı organlarınca denetimi müm-
                      kün olabileceği gibi özel denetleyici kuruluşlar eliyle de denetimi
                      yapılabilmektedir. Öte yandan kamuoyu denetimi veya idarenin
                      keyfiliğini önlemek ve uygulamalarda yeknesaklığı sağlamak ama-
                      cıyla, kendi içinde hiyerarşi ve vesayet yoluyla denetimi gibi denetim
                      yolları da mevcuttur. Ancak gerek yargı denetiminin geç işlemesi,
                      gerekse idarenin kendi içinde yaptığı denetimin tarafsızlığı konu-




                      318
   340   341   342   343   344   345   346   347   348   349   350