Page 350 - yargi-ozel-raporu
P. 350

(670) Öte yandan, Ombudsman tarafından hukuka uygunluk de-
                   netimi yanında, hakkaniyet ve insan haklarına dayalı adalet anlayışı
                   içinde; kanunlara uygunluk, ayrımcılığın önlenmesi, ölçülülük, yet-
                   kinin kötüye kullanılmaması, eşitlik, tarafsızlık, dürüstlük, nezaket,
                   şeffaflık, hesap verilebilirlik, haklı beklentiye uygunluk, kazanılmış
                   hakların korunması, dinlenilme hakkı, savunma hakkı, bilgi edinme
                   hakkı, makul sürede karar verme, kararların gerekçeli olması, karara
                   karşı başvuru yollarının gösterilmesi, kararın geciktirilmeksizin bil-
                   dirilmesi, kişisel verilerin korunması gibi iyi yönetim ilkeleri gözeti-
                   lerek yerindelik denetimi de yapılmaktadır. Bu açıdan, şikâyet baş-
                   vurularının değerlendirilmesinde yargı denetiminden daha kapsamlı
                   bir incelemenin yapıldığını söylemek olanaklıdır. Öte yandan; idari
                   yargı tarafından, salt hukukilik denetimi yapıldığından ve idari işlem
                   ve eylem niteliğinde karar verilemediğinden; bireysel işlemlerin ip-
                   tali istemiyle açılan davalarda, sorunun hakkaniyete uygun olmayan
                   bir mevzuat hükmünden kaynaklandığı anlaşılsa dahi, mevzuat deği-
                   şikliği yönünde bir karar verilememekte, aynı konuda binlerce dava
                   açılmasına engel olacak bir mekanizma yer almamaktadır. Bununla
                   birlikte; Ombudsman, bireysel bir işlem nedeniyle baktığı şikâyette,
                   sorunun hakkaniyete uygun olmayan bir mevzuat hükmünden kay-
                   naklandığı kanaatine varması halinde, mevzuat değişikliği yönünde
                   tavsiye kararı verebilmekte, tavsiye kararına uyularak mevzuat de-
                   ğişikliği yapılması durumunda ise, aynı mevzuat hükmünün uygu-       Bölüm 8   Alternatif Uyuşmazlık Çözüm Yolları
                   lanması neticesinde tesis edilen binlerce işlemden kaynaklı davala-
                   rın açılması önlenebilmektedir. Bu sayede, bir dosyadaki şikâyetin
                   çözümü aynı durumda olan binlerce kişiyi etkileyeceğinden, idari
                   yargının iş yükünün hafifletilmesi açısından Ombudsman önemli
                   bir rol üstlenmektedir.

                   (671) Ombudsman kararlarının bağlayıcılığı bulunmadığı, bu ne-
                   denle uyulması zorunlu olmadığından çok etkili sonuç doğurmaya-
                   cağı ileri sürülebilir ise de; tüm dünya uygulamasında ombudsman
                   tavsiye kararı vermesine karşın, ülkelerin demokrasi ve hukuk kül-
                   türünün gelişmişliğine bağlı olarak çok etkin rol oynayabilmekte-
                   dir. Örneğin, Norveç ve İngiltere’de Ombudsman kararlarına uyma








                                                                         323
   345   346   347   348   349   350   351   352   353   354   355