Page 463 - yargi-ozel-raporu
P. 463

2. Türkiye’de Hukuk Öğretimi

                      (958) Hukuk sistemimizin en önemli sorunlarından biri de hâkim,
                      savcı ve avukatların yetkin ve donanımlı olmaması meselesidir. Dört
                      yıllık lisans eğitiminin verildiği hukuk fakültelerinde nitelik sorunu
                      büyük bir boyuta ulaşmıştır.

                      (959) Bu sorunların başında, “hukuk eğitiminde arz ve talep” so-
                      runu gelmektedir. Bu bağlamda Türkiye Barolar Birliği’nin (TBB)
                      çalışma ve önerileri çerçevesinde, Avrupa devletlerinde hukuk eğiti-
                      mi ve avukatlık mesleğinin değişik boyutlarıyla ele alındığı çalışma-
                      yı değerlendirmek ve tartışmak önem arz etmektedir. “Ülkemizde
                      son yıllarda hukuk eğitimine olan talep şimdiye kadar görülmemiş
                      oranda artmıştır. Bu artış, diğer fakülte kontenjanlarının boş kal-
                      masına rağmen hukuk fakültesi kontenjanlarının boş kalmaması,
                      ÖSYS tercihlerinde hukuk fakültelerinin adayların tercih sıralarında
                      üst sıralarda yer alması ve üniversite sınavlarında hukuk fakültelerine
                      giriş puanlarının çok yükselmiş olması gibi göstergelerle izlenebil-
                      mektedir. Ne var ki hukuk eğitimine talepteki yükselişe paralel bir
                      şekilde hukuk eğitiminde arz sağlıklı bir şekilde arttırılamamıştır…
                      Arzı artırmak amacıyla yeni hukuk fakülteleri kurulmuş ve hukuk
                      fakültesi sayılarında bir artış olmuştur. Bugün kaç adet hukuk fakül-
                                                                             530
                      tesi bulunduğu konusunda bile net bir fikir bulunmamaktadır…”
        Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
                      (2015 yılı itibariyle hukuk fakültelerinde öğrenim gören öğrenci,
                      görevli akademisyen ve yurtiçindeki hukuk fakültesi sayısı için bkz.
                      7. Bölüm-Bilirkişi ve Hâkimlerin Eğitimi)

                      (960) 2015 yılı  YÖK verilerine göre, hukuk fakültelerinde 1237
                      akademisyen görevli iken 63704 öğrenci öğrenim görmektedir.
                      Görüldüğü üzere, hukuk fakültelerinde ihtiyacı karşılayacak sayıda
                      akademisyen bulunmamaktadır. Bu sorunun çözülebilmesi için hu-
                      kuk fakültelerine yeterli öğretim üyesi kontenjanı ayrılarak, öğretim
                      üyelerine gerekli imkânların sağlanıp sayılarının arttırılması gerek-



                      530 GÖZLER, Kemal, Hukuk Eğitiminde Arz ve Talep, Terazi: Aylık Hukuk Der-
                         gisi, Yıl 3, Sayı 24, Ağustos 2008, sf. 175-194. <www.anayasa.gen.tr/arz-talep.
                         doc>: aktaran, TBB’nin 16/12/2015 tarih ve 16858 sayılı görüşü; (TBB’den
                         gelen görüşün ve eklerinin; içeriği, tekniği, imla kurallarına müdahale edilme-
                         miştir).



                      436
   458   459   460   461   462   463   464   465   466   467   468