Page 463 - yargi-ozel-raporu
P. 463
2. Türkiye’de Hukuk Öğretimi
(958) Hukuk sistemimizin en önemli sorunlarından biri de hâkim,
savcı ve avukatların yetkin ve donanımlı olmaması meselesidir. Dört
yıllık lisans eğitiminin verildiği hukuk fakültelerinde nitelik sorunu
büyük bir boyuta ulaşmıştır.
(959) Bu sorunların başında, “hukuk eğitiminde arz ve talep” so-
runu gelmektedir. Bu bağlamda Türkiye Barolar Birliği’nin (TBB)
çalışma ve önerileri çerçevesinde, Avrupa devletlerinde hukuk eğiti-
mi ve avukatlık mesleğinin değişik boyutlarıyla ele alındığı çalışma-
yı değerlendirmek ve tartışmak önem arz etmektedir. “Ülkemizde
son yıllarda hukuk eğitimine olan talep şimdiye kadar görülmemiş
oranda artmıştır. Bu artış, diğer fakülte kontenjanlarının boş kal-
masına rağmen hukuk fakültesi kontenjanlarının boş kalmaması,
ÖSYS tercihlerinde hukuk fakültelerinin adayların tercih sıralarında
üst sıralarda yer alması ve üniversite sınavlarında hukuk fakültelerine
giriş puanlarının çok yükselmiş olması gibi göstergelerle izlenebil-
mektedir. Ne var ki hukuk eğitimine talepteki yükselişe paralel bir
şekilde hukuk eğitiminde arz sağlıklı bir şekilde arttırılamamıştır…
Arzı artırmak amacıyla yeni hukuk fakülteleri kurulmuş ve hukuk
fakültesi sayılarında bir artış olmuştur. Bugün kaç adet hukuk fakül-
530
tesi bulunduğu konusunda bile net bir fikir bulunmamaktadır…”
Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
(2015 yılı itibariyle hukuk fakültelerinde öğrenim gören öğrenci,
görevli akademisyen ve yurtiçindeki hukuk fakültesi sayısı için bkz.
7. Bölüm-Bilirkişi ve Hâkimlerin Eğitimi)
(960) 2015 yılı YÖK verilerine göre, hukuk fakültelerinde 1237
akademisyen görevli iken 63704 öğrenci öğrenim görmektedir.
Görüldüğü üzere, hukuk fakültelerinde ihtiyacı karşılayacak sayıda
akademisyen bulunmamaktadır. Bu sorunun çözülebilmesi için hu-
kuk fakültelerine yeterli öğretim üyesi kontenjanı ayrılarak, öğretim
üyelerine gerekli imkânların sağlanıp sayılarının arttırılması gerek-
530 GÖZLER, Kemal, Hukuk Eğitiminde Arz ve Talep, Terazi: Aylık Hukuk Der-
gisi, Yıl 3, Sayı 24, Ağustos 2008, sf. 175-194. <www.anayasa.gen.tr/arz-talep.
doc>: aktaran, TBB’nin 16/12/2015 tarih ve 16858 sayılı görüşü; (TBB’den
gelen görüşün ve eklerinin; içeriği, tekniği, imla kurallarına müdahale edilme-
miştir).
436